FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/07/2019

Kommer mitt tidigare boende ingå i bodelningen vid skilsmässa?

Hej, varit gift i 1år, vi har köpt gemensam boende 50/50 jag äger själv mitt tidigare boende hyr ut det i andra hand. För eventuellt ska något av mina tidigare barn bo där. Vi har inga gemensamma barn. Om vi skiljer oss ska mitt tidigare boende ingå i skilsmässan eller kan det ses som enskild egendom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om egendomsförhållandena i ett äktenskap blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

Vilken slags egendom är ditt boende?

Huvudregeln inom ett äktenskap är att all egendom är giftorättsgods och inte enskild egendom. Vid en skilsmässa så ska makarna dela på allt giftorättsgods. Vad som är enskild egendom anges i 7 kap. 2 § ÄktB. Det som krävs för att ditt boende ska anses som enskild egendom är att ni skrivit äktenskapsförord som föreskriver detta eller om du fått boendet genom gåva, testamente eller arv med villkoret att det ska vara din enskilda egendom. Eftersom du inte nämner något om detta i din fråga så utgår jag ifrån att ditt boende inte är enskild egendom och i sådana fall ska det ses som giftorättsgods.

Vad händer vid en skilsmässa?

Vid en skilsmässa ska en bodelning ske och i den ska allt ert giftorättsgods ingå, se 10 kap. 1 §. Alltså kommer ditt boende ingå i bodelningen vid en eventuell skilsmässa.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om det skulle uppstå ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare