Kommer mina arbetsverktyg undantas från utmätning?

Hej ! Jag har fått ett brev av kronofogden där de vill komma och utmäta mina vapen,,, är anställd av polisen /nvr , att åka ut på tradikskadade djur och avliva dom,,, får lön av polisen för dessa uppdrag, om kronofogden beslagtar vapnen kan jag inte utföra mina uppdrag ,,,innebär att jag mister en av mina inkomster mm

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om dina vapen som du använder som arbetsredskap undantas från utmätning. Eftersom det gäller utmätning blir Utsökningsbalken aktuell.

Kommer mina arbetsverktyg utmätas?
Dina arbetsverktyg kommer att undantas utmätning om de har ett skäligt värde (5 kapitlet 1 § 3 punkten Utsökningsbalken). Har du väldigt dyra vapen kommer de att utmätas och ett visst värde som anses skäligt kommer att undantas för att du ska kunna köpa nytt vapen för att fortsätta arbeta inom NVR.

Dina vapen undantas för att de är arbetsredskap som du behöver vid din förvärvsverksamhet. Förvärvsverksamhet är det du gör för att förvärva pengar eller med andra ord det du gör för att tjäna pengar. Din anställning räknas som förvärvsverksamhet.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare