FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/04/2019

Kommer min fru bli vårdnadshavare trots att hon inte har svenskt personnummer?

Hej. Min fru har inte tillstånd har i Sverige. Hon har inte personnummer. Hon ska föda barn snart. Kommer hon också bli vårdnadshavare?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns en så kallad moderskapspresumtion, vilken innebär att den som föder ett barn alltid anses vara barnets moder och vårdnadshavare. Eftersom du och din fru är gifta kommer ni båda bli vårdnadshavare till barnet, se Föräldrabalken 6 kap 3 §. Det spelar alltså ingen roll att hon inte har svenskt personnummer.

Hoppas detta svar varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare