FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/07/2018

Kommer makens skulder hamna hos mig om vi har äktenskapsförord som gör egendom enskild?

Hej!

Jag vill ansöka för skilsmässa från min man. Vi har äktenskapsförråd skrivet för enskild egendom, jag har köpt och äger lägenheten halvt år innan vi blev ihop och han flyttade in. Min fråga gäller hans skulder, han har lån och krediter på ca. 400 000 sek, har varit sjukskriven mer 1 år , dvs. att det som han får från försäkringskassan räcker precis för att avbetala varje månad dessa lån & krediter. Allt annat har jag stått för, mat, mediciner, resor, boende, osv.

Vad händer vid skilsmässa, kommer hans skulder hamna hos mig? Andra tillgångar finns inte i bilden, allt som finns hemma är saker jag har köpt, han "äger" bara kläder, mobiltelefon och en mikro.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel ska makar göra en bodelning då dessa skiljer sig (9 kap 1 § ÄktB). Man behöver inte göra en bodelning om det endast finns enskild egendom i boet och ingen av makarna begär att få ta över bostaden eller bohag.

Om det görs en bodelning ska makarna dela lika på allt giftorättsgods (10 kap 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som inte har gjorts till enskild egendom genom exempelvis äktenskapsförord, testamente eller gåvobrev (7 kap 1-2 §§ ÄktB). Då man beräknar hur mycket giftorättsgods det finns i boet och hur mycket som ska gå till delning mellan makarna tar man också hänsyn till makarnas skulder. Hur mycket av skulderna som ska dras av mot giftorättsgodset (det makarna ska dela lika på) beror på ett flertal faktorer såsom vad skulden avser och om skulden "tillhör" enskild egendom eller giftorättsgods. Generellt sett kan man säga att skulderna ska räknas med och dras av mot giftorättsgodset. Detta innebär att man får ett mindre värde ur bodelningen om ens make har skulder. Det är fortfarande maken som "står på" skulderna, men skulderna gör att man helt enkelt får mindre som sin andel.

I din fråga nämner du att ni har ett äktenskapsförord skrivet för enskild egendom. Jag vet inte riktigt vad du menar med detta, om det innebär att ni har skrivit att en viss egendom ska vara enskild egendom eller om ni skrivit att ALL egendom ska vara enskild egendom. Detta kan påverka svaret på frågan.

Precis som jag skrev inledningsvis behöver ni inte göra en bodelning ifall ni endast har enskild egendom och ingen begär att få överta bostad/bohag (se 11 kap 8 § ÄktB). Om ni har gjort all egendom till enskild egendom genom exempelvis ett äktenskapsförord behöver ni med andra ord inte heller dela på skulderna. Skulderna påverkar endast den make som har dessa.

Om det istället är så att ni har gjort viss egendom till enskild (exempelvis lägenheten eller vissa möbler) så får den som äger egendomen behålla denna och behöver inte ge hälften av värdet till den andre. Detta gör att man alltid får behålla minst hela det värdet, oavsett om maken har skulder. Skulderna kan dock fortfarande avräknas på resten av ens egendom, den som utgör giftorättsgods.

Hoppas att jag gjort mig något sånär förståelig och att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare