Kommer arvet att utmätas?

Har skulder hos Kronofogden.

Kommer få ett framtida arv senare, några år. Kommer Kronofogden att reglera min skuld med arvet?

Om jag har påbörjat en skuldsanering, vad händer med arvet då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag kommer börja mitt svar med att gå igenom din fråga om Kronofogden har rätt att utmäta ditt arv för att reglera din skuld, samt vad du kan göra för att undvika att så sker. Jag kommer därefter att gå igenom din fråga om vad som händer med arv man får under en pågående skuldsanering.

Har Kronofogden rätt att utmäta arv?

Regler om utmätning hittar du i 4 kap. utsökningsbalken (UB).

Kronofogden har rätt att utmäta egendom som tillhör den betalningsskyldige och till detta räknas i regel arv efter att man fått arvet (se 4 kap. 2 § UB). Det direkta svaret på din fråga är alltså att Kronofogden kommer att reglera din skuld med arvet.

Hur undvika att Kronofogden utmäter arv?

Regler om undantag från utmätning hittar du i 5 kap. utsökningsbalken (UB).

Det finns undantagsregler som gör att Kronofogdens utmätning av ditt arv kan undvikas. Eftersom du ska få arvet först om "några år", antar jag att det fortfarande skulle kunna finnas möjlighet att den du ska få arvet av kan upprätta ett testamente. Personen bör upprätta ett testamente där det uttryckligen skrivs med att ditt arv (din arvslott) inte får utmätas. Detta kallas överlåtelseförbehåll och innebär ett förbud som ska respekteras av Kronofogden och andra borgenärer. Om ett sådant förbehåll finns i testamentet har inte Kronofogden eller andra borgenärer rätt att ta ditt arv (se 5 kap. 5 § UB). Viktigt att tänka på om ni ska utforma ett sådant överlåtelseförbud är att det skrivs klart och tydligt för att undvika feltolkningar av ordalydelsen.

Vad händer med arv under pågående skuldsanering?

Regler om skuldsanering hittar du i skuldsaneringslagen (SkusanL). En skuldsaneringsperiod är vanligen fem år (34 § SkusanL). Du hittar information om hur du ansöker om en skuldsanering här på Kronofogdens hemsida.

Utgångspunkten för skuldsaneringssystemet är att vara rehabiliterande och ge svårt skuldsatta personer en definitiv lösning (se motiven till lagen). Detta gör att beslut om skuldsanering endast ska ändras i undantagsfall.

Ett undantagsfall som kan bli aktuellt vid arv är "förändrade ekonomiska förhållanden". Beroende på arvets storlek kan du efter arvet bedömas få väsentligen förbättrade ekonomiska förhållanden, vilket kan motivera en omprövning av ditt skuldsaneringsbeslut (se 48 § 7 p. och 49 § 1 p. SkusanL). Det som kan följa av en omprövning i ditt fall med arvet skulle vara att du bedöms kunna betala av en större del av skulderna och att arvet tas i anspråk för detta (se 48, 49 och 29 §§ SkusanL).

För att undvika att arvet tas i anspråk på detta sätt under en pågående skuldsanering gäller samma undantagsregler som för att undvika att Kronofogden utmäter arv. Även i detta fall är alltså mitt råd att du talar med den som du ska få det framtida arvet av och att denne i sitt testamente skriver ett överlåtelseförbehåll för din arvslott.

Lycka till! Återkom gärna vid ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare