FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/03/2018

Kommer arbetsgivare bli kontaktad om fotboja?

Hej

Jag dömdes i tingsrätten till 3 månaders fängelse för grov rattfylla och olovlig körning men kommer att tjäna av straffet med fotbojan.

Min fråga är...Kommer min arbetsgivaren att bli kontaktad eller kan man redovisa själv sina arbetspass då vi på jobbet stämplar in och ut våra arbetspass. Kan man slippa det för min karriär sätts på spel. Kan man komma överens med frivården? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fotboja är ett alternativt sätt på vilket du kan verkställa ditt straff. Domstolen dömer till fängelse och sedan är det kriminalvården som avgör om straffet ska verkställas med fotboja istället för ordinärt fängelse.

För att fotboja ska aktualiseras, uppställs vissa krav som samtliga ska vara uppfyllda.

Kraven är följande:

- Man måste ha en permanent bostad i Sverige.
- Man måste ha teknisk möjlighet, fast telefon mm.
- Gärningsmannens partner måste samtycka till att straffet avtjänas med fotboja.
- Gärningsmannen måste samtycka till åtgärden.
- Gärningsmannen måste ha en sysselsättningen, dvs ett jobb.
- Ingen förtäring av alkohol eller droger.
- Fotboja kan maximalt ersätta fängelse upptill 6 månader.

Som anges ovan krävs ett arbete för att kriminalvården ska kunna bevilja fotboja. Om du inte har en sysselsättning är det kriminalvårdens skyldighet att hjälpa dig finna en sysselsättning. Arbetsgivaren kommer att vara informerad om att arbetstagaren har fotboja.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare