Klubben vägrar betala ersättning

Hej! Jag har genomfört en säsong som ledare i en innebandyklubb. I kontraktet står att jag är berättigad en ersättning för detta som skulle betalas ut vid säsongens slut men jag har fortfarande inte fått någon utbetalning. Vid kontakt med ansvarig får jag bara svaret att inga pengar finns. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du avtalat med innebandyklubben om att du ska få en summa pengar vid säsongens slut. I mitt svar kommer jag redogöra för vad du kan göra nu och sedan ge min personliga rekommendation på vad du bör göra nu. På slutet kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

En av de viktigaste principerna inom svensk avtalsrätt är att avtal ska hållas. Eftersom du har avtalat med klubben om att du ska få ersättning är de alltså skyldiga att betala ut detta till dig.

Om klubben vägrar betala
Du har alltså rätt till ersättning av klubben. Om de vägrar att betala dig kan du vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande, se här . Du hittar även mer information om detta i lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Att ansöka om betalningsföreläggande innebär att kronofogdemyndigheten hjälper till att fastställa skulden. Det kostar 300kr att ansöka om betalningsföreläggande men denna summan kan du begära att klubben ska ersätta dig för. Efter att du ansökt kommer kronofogdemyndigheten att skicka ut ett brev med ditt krav på betalning till klubben. Sedan finns det tre tänkbara scenarion:

1) Klubben betalar till dig.

2) Klubben bestrider skulden. I sådana fall får du välja om du vill ta ärender vidare till domstol.

3) Klubben svarar inte och då kommer kronofogdemyndigheten att besluta om verkställande, vilket betyder att klubben ska betala till dig. Huvudregeln är då att kronofogdemyndigheten kommer att driva in skulden åt dig.

Vad bör du göra nu?
Mitt råd skulle vara att du hör av dig till klubben igen och säger att du kommer gå till kronofogdemyndigheten om de inte betalar. Om inte detta fungerar är min rekommendation att du ansöker om betalningsföreläggande. Förhoppningsvis betalar klubben då. Om de bestrider skulden bör du fundera över om du ska ta ärendet vidare till domstol då det kommer kosta dig pengar. Det bästa skulle vara om du redogör med en jurist innan du beslutar om detta. Ett tips är att du hör av dig till kronofogdemyndigheten först och kollar om klubben är skuldsatt eller på obestånd. Ifall det är som de säger att de inte har några pengar kanske de inte kommer kunna betala dig överhuvudtaget och i sådana fall kommer du få betala eventuella avgifter till kronofogdemyndigheten själv.

Sammanfattning
Klubben är skyldig att betala dig den ersättning som ni avtalat om. Ifall de vägrar betala kan du höra av dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. I sådana fall betalar de antingen skulden självmant, eller så beslutar kronofogdemyndigheten om verkställande och hjälper dig att driva in skulden, eller så bestrider klubben skulden. Ifall klubben bestrider skulden är det upp till dig om du vill ta ärendet vidare till domstol. Innan du beslutar om det rekommenderar jag dig att redogöra med en jurist. Mitt tips är att du först och främst hör av dig till kronofogdemyndigheten och tar reda på om klubben har några skulder eller är på obestånd. Ifall de faktiskt inte har några pengar eller tillgångar som de säger kanske de inte har möjlighet att betala dig överhuvudtaget och i sådana fall kan du få betala eventuella avgifter till kronofogdemyndigheten själv.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare