FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/11/2018

Klausuler inom sjuk-och olycksfallsförsäkringar

Hej. Jag har en sjuk - och olycksfallsförsäkring sedan 20 år tillbaka med en klausul för "dina uppgivna besvär från ländryggen med därtill hängande symptom från benen". Denna klausul skrevs in i villkoret pga att jag var ärlig (och dum) som angav att jag hade haft ryggskott och sökt läkare för detta.

Nu har jag råkat ut för en allvarlig trafikolycka med flera ryggfrakturer i ländryggen och givetvis smärtor och försämrad rörlighet.

Min fråga är om försäkringsbolaget kan hävda klausulen vid invaliditetsbedömningen?

Att smärtan och immobiliteten beror på de gamla ryggsmärtorna och inte pga frakturerna oga trafikolyckan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är alltid svårt att avgöra hur försäkringsbolaget resonerar då jag inte har koll på deras tidigare praxis, alltså hur dom har bedömt liknande situationer innan.

För dig handlar det nu om att bevisa att det är olyckan som är roten till det onda, och inte dina tidigare besvär. Om du alltid haft ont i ryggen och haft problem men du har upplevt en markant förändring och invaliditet så borde försäkringsbolaget kunna ersätta dig för försämringen. Genom att kontakta en läkare som kan göra bedömningen om försämringen så kan du försöka bevisa att det har skett en försämring efter olyckan.

Försäkringsbolaget kommer antagligen att titta på dina tidigare journalanteckningar och om du varit skadefri de senaste 20 åren så kommer det antagligen vara tydligt att det har skett en försämring som beror på olyckan.

Om försäkringsbolaget redan gjort bedömningen så kan du överklaga beslutet om du inte anser att de använt klausulen korrekt och då kan det även leda till att du behöver anlita ett ombud.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare