Klandra testamentet eller upprätta arvsavtal som avviker från testatorns vilja

Har en fråga om testamente och dess möjligheter till förlikning. En släkting till mig har testamenterat bort hela sin kvarlåtenskap till en universell testamentstagare och gjort sin syster arvslös. Personen ifråga har inga barn och var inte gift utan systern är enda kvarstående släkting och arvtagerska, dock som sagt ingen laglott att få ut om jag förstått rätt i ärvdabalken. Släktingen hade diagnostiserad psykisk sjukdom sedan lång tid tillbaka (Schizofreni) och klandran av testamente kan föreligga utifrån psykiskt tillstånd. Om man nu skulle klandra via tingsrätt och hävda att personen inte var vid sina sinnes fulla bruk då testamentet skrevs, finns det någon chans att man kan finna en förlikning med den universella testamentstagaren eller är det juridiskt omöjligt som exempel att dela 50/50 innan det går till rättegångsförhandling? Vilka andra alternativ kan finnas förutom att klanda hela testamentet? Mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, det finns två möjligheter som jag ser det. Antingen så klandrar man testamentet hos tingsrätten eller så upprättar man ett arvsskifte med testamentstagaren om att kvarlåtenskapen fördelas annorlunda än enligt testamentet.

Skall man väcka talan i tingsrätt och sålunda klandra testamentet måste det göras inom 6 månader från då arvingen tog del av testamentet. Talan anses väckt när stämningsansökan inkommit till tingsrätten. Om man nu väcker talan i tingsrätt finns det både för- och nackdelar. Fördelen är att man kan få testamentet ogiltigförklarat och sålunda erhålla hela kvarlåtenskapen. Man kan också förlikas i tingsrätten och få den förlikningen stadsfäst vilket innebär att testamentstagaren inte senare kan väcka en ny talan om samma sak vid ett senare tillfälle. Nackdelen är att det är dyrt att processa i tingsrätten. Om ni förlikas står var part för sina rättegångskostnader som huvudregel och annars är det den förlorande parten som betalar även motpartens kostnader.

Det man även kan göra är att, förutsatt att man är överens med testamentstagaren, helt enkelt åsidosätta testamentet och dela lika på kvarlåtenskapen. Lagens regler om fördelning av arv är nämligen s.k. dispositiva vilket innebär att de kan åsidosättas om parterna är överens om det. Detta är det enda alternativet till att klandra testamentet i tingsrätten.

Om arvingen väljer att väcka talan mot testamentstagaren skall man ha i åtanke att testamentet inte är ogiltigt enbart för att testatorn led av en psykiskt störning. Det krävs att arvingen kan bevisa att den psykiska störningen påverkade testamentets innehåll. Sålunda räcker det inte att enbart bevisa att testatorn var psykiskt sjuk.

Har ni ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare