Klanderfristens början för testamente

Jag ämnar att klandra ett testamente eftersom den saknar underskrift (ÄB 10 kap. 1 §). Jag var dock sen med att uppfatta hur detta skulle gå till och har nu förstått att klandring skulle ha skett inom 6 månader från datumet man har blivit delgiven testamentet. Frågan är när tidsfristen började gälla, eftersom jag är osäker på när testamentet kan anses som delgiven. Juridik byrån (JB) skickade kallelse till bouppteckning där det uttryckligen står "denna kallelse har skickats dig som rekommenderat brev för att erhålla kvitto på att du har kallats inom föreskriven tid". I rek brevet låg dock även ett testamente (ej bestyrkt), och ett följebrev där man uppmanas underteckna att man har delgivits samt godkänt testamente (ordagrant står det "delgivning och godkännande av testamente .."). Detta skulle skickas i retur, vilket jag inte har gjort. När jag senare beslöt att klandra testamentet blev jag varse om tidsfristen och började fråga om det. JB menade att klanderfristen började gälla fr.o.m. utkvitteringsdatumet för det rekommenderade brevet. Om detta stämmer har klanderfristen gått ut. Jag menar dock att tidsfristen inte började gälla förrän då jag (via delgivningman) fick bouppteckningen och i samband med detta en bestyrkt kopia av testamentet (enligt ÄB 14 kap. 4 §). Jag hänvisar även till dom i HD, målnummer Ö208-14 eftersom syftet med testamentdelgivning inte framgick i rek brevet, samt uppmanade via följebrev till aktiv handling. Vem har rätt ang tidsfristen för klander?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan om hur delgivning av testamente ska gå till för att klanderfristen ska börja löpa avgjordes HD i NJA 2014 s. 996 (samma dom som du hänvisar till. I den domen ställs det upp ett krav att det måste framgå tydligt när man delges ett testamente att det är det som är syftet. I ett av fallen som behandlades i domen sades det syftet inte vara uppfyllt när ett testamente skickades i samband med att testamentstagaren hade ansökt om boutredningsman. Ditt fall är ganska likt eftersom testamentet erhölls i samband med en kallelse till bouppteckning. Således skulle delgivningen du fick via rekommenderat brev kunna sägas inte ha uppfyllt kraven för en delgivning och att klanderfristen därmed inte börjat löpa då. Dock är det svårt att säga helt säkert hur ditt fall skulle bedömas i en domstol eftersom omständigheterna förmodligen skiljer sig. Det faktum att det i brevet är intaget frasen "delgivning och godkännande av testamente" talar för att det framgått att syftet var att delge testamentet. Således är det svårt att säga något definitivt om när tidsfristen börjat löpa utifrån den angivna informationen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare