Klander av testamente p.g.a demens

Ursäkta mig. Jag förmodar att min fråga var felställd/tolkad.

Min mamma avled i december -2017, och jag är enda bröstarvinge. Har tre vuxna barn, vars mormor avled.

Min mamma blev diagnostiserad för demens/psykisk sjukdom augusti -2010, och skrev testamente januari -2011.

Fråga: Kan jag klandra min mammas testamente, på grund av psykisk sjukdom, och få ut hela arvslotten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan tyvärr inte se din tidigare fråga, men utifrån den nu ställda frågan ska jag ge dig ett svar.

Klander av testamente regleras i 14 kapitlet ärvdabalken, se här. Som arvinge kan du klandra testamentet inom sex månader från att du har blivit delgiven det i bestyrkt avskrift av testamentstagaren (14 kap 5 §).

Som jag förstår det vill du klandra din mors testamente p.g.a att hon skrev testamentet när hon var diagnostiserad för demens. För att testamentet ska vara ogiltigt krävs det att testatorn upprättade testamentet under påverkan av en psykisk störning (13 kap 2 §). Det är dock inte tillräckligt att testatorn var påverkad av en psykisk störning vid tillfället, testamentet måste vara upprättat p.g.a den psykiska störningen. Med andra ord måste det alltså föreligga ett orsakssamband mellan den psykiska störningen och upprättandet av testamentet.

Att din mor var diagnostiserad för demens vid tiden då hon skrev testamentet innebär inte att testamentet per automatik blir ogiltigt. Om demensen inte påverkade testamentets innehåll så kan det inte klandras. Däremot om demensen var så pass långt gången att testamentet inte representerar din mors vilja så kan det vara möjligt att klandra testamentet. Sammanfattningsvis är det alltså demensens påverkan på testamentet som är det avgörande för huruvida det är möjligt att klandra testamentet eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare