klander av testamente och rätt till laglott

2008 Fadern får demensdiagnos UNS. 2009 God man tillsättes. 2009 Faderns bror och syster vill ha reda på hans ekonomiska situation. 2011 Testamente upprättas på anmodan av God Man. Brodern har till God Man vidimerat att det inte finns eller funnits något barn. Förmånstagare brodern och systern. Närvarande vid testamentets upprättandet är brodern och dennes hustru , God Man samt 2 st. testamentsvittnen. Vid detta tillfälle nämns inget om att det finns en son. Ca. 3 veckor efter testamentets upprättande vänder sig brodern till ett Landsarkiv för att finna ut vad som finns noterat om brodern och eventuellt barn. Något barn finns ej noterat i detta Landsarkiv. Det är fel Landsarkiv som tillfrågats. 2012 Vid egen förfrågan hos rätt Landsarkiv framkommer det att det finns en son noterat. Detta besked från rätt Landsarkiv lämnas till God Man och berörd Överförmyndar-nämnd. Sonen bör ha varit känd av både brodern och systern då han under sin uppväxt träffat dem vid flertalet tillfällen i deras föräldra-hem. Är testamentet giltigt med tanke på faderns demens samt broderns osanna intygande om att inget barn finnes? Har God Man rätt till att upprätta testamente?

Anm. Fadern har ej till God Man nämnt att han har en son. Vid God Mans kontroll hos Skattemyndigheten framgår det inte att det finns en son. Detta beroende på fel begånget när skattemyndigheten övertog folkbokföringen från kyrkan. Felet är nu tillrättalagt. 2012 Min son besöker fadern och ca 2 dagar innan hans besök erkänner fadern att han har en son.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline,

Testamentets giltighet

En utgångspunkt enligt ärvdabalken (ÄB) är att en testators vilja i största möjliga mån ska respekteras (11:1 ÄB, se här). Ett testamente som upprättas i enlighet med formkraven i 10:1 ÄB (skriftligen undertecknat av testatorn och bevittnat av två utomstående personer) är som huvudregel giltigt. Att fadern blivit uppmanad av den gode mannen att skriva testamentet eller att den gode mannen rent fysiskt varit den som utformat testamentet på faders uppmaning, torde i princip inte utgöra något hinder för testamentets giltighet. Åtminstone inte så länge som fadern själv skrivit under testamentet och testamentet ger uttryck för faderns vilja.

Enligt 14:5 ÄB finns emellertid möjlighet för arvingar att inom 6 månader från delgivningen av testamentet, klandra detsamma om det föreligger klandergrund. En sådan klandergrund är om testamentet upprättats under påverkan av permanent eller tillfällig psykisk störning (13:2 ÄB). Demens har i praxis ansetts kunna utgöra en sådan psykisk störning. Av väsentlig betydelse för testamentets ogiltighet i dessa fall är att ett orsakssamband kan styrkas mellan den psykiska störningen och testamentets utformning. Eftersom demens är en sjukdom som kraftigt kan variera från en tid till en annan är det avgörande att den psykiska instabiliteten förelåg just vid testamentets upprättande. I dessa fall blir testamentsvittnenas vittnesmål om testatorns psykiska mående vid tidpunkten av stor betydelse. Såvida som testamentet ger uttryck för testatorns vilja är det giltigt även om testatorn i och för sig är psykiskt sjuk.

En annan ogiltighetsgrund är om testatorn utsatts för obehörig påverkan på grund av oförstånd, viljesvaghet eller beroendeställning (13:3 ÄB). Om den gode mannen utnyttjat sin ställning på något sätt och därigenom påverkat testamentets utformning är det således möjligt att den gode mannens inflytande över testamentet utgör grund för klander. Det avgörande i detta fall är att ett missbruk från den gode mannens sida kan styrkas.

Avslutningsvis kan också sägas att det är den som hävdar ett testamentes ogiltighet som har bevisbördan för det.

Rätt till laglott

Oavsett om testamentet bedöms vara giltigt eller inte kommer den från testamentet utelämnade sonen ha rätt att begära ut sin laglott (7:1 ÄB). Om ett testamente kränker en bröstarvinges rätt till laglott krävs det att bröstarvingen begär jämkning av testamentet (7:3 ÄB). Laglotten utgör hälften av arvslotten och innebär ett slags minimumskydd för alla den avlidnes bröstarvingar. Testamentet i övrigt kommer att förbli giltigt med ”avdrag” för den del som tillfaller den laglottsberättigade.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor. Är det något ytterligare du funderar över är du välkommen att återkomma till mig. Lawline samarbetar även med duktiga familjerättsjurister som kan hjälpa dig vidare med bouppteckningen.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare