FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/07/2018

Klander av bodelning i efterhand

Hej.

Mina föräldrar skildes för drygt 30 år sedan.

Bodelningen gjordes.

Långt senare har min mamma fått veta att min pappa undanhöll en privat pensionsförsäkring ( elr dyl)

Hon fick veta detta via en bekant till en jurist (vet ej hur denne fick kännedom om detta).

Kan min mamma göra något åt detta?

Trots att det gått så lång tid?

/ Mvh Dotter

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämpade lagrum
Lagrum som är tillämpliga vid besvarandet av din fråga är Äktenskapsbalken (ÄktB), Avtalslagen (AvtL) och Rättegångsbalken (RB).

Ingår en pensionsförsäkring i bodelningen?
Om en pensionsförsäkring ingår i bodelningen vid äktenskapsskillnad beror till största del på om den är av tjänstekaraktär eller om det rör sig om en privat pensionsförsäkring. Huvudregeln är som sådan att de privata pensionsförsäkringarna ingår i bodelningen, medan tjänstepensionerna inte gör det. Detta beror på att de av tjänstekaraktär egentligen ägs av företaget som man arbetar på och därmed inte är en del av ens personliga egendom. Den undantas därför från bodelningen, 10 kap. 3 § 1 st. ÄktB, medan den privata räknas in, 7 kap. 2 § ÄktB.

Vid vissa undantagsfall ingår inte heller en privat pensionsförsäkring och det är när det vore oskäligt att räkna in den i bodelningen. Denna oskälighetsbedömning innefattar främst saker som hur långt äktenskapet var, det vill säga om det var kort kan det vara en anledning att pensionsförsäkringen inte ska räknas med, makarnas respektive pensionsrättigheter och hur stor del av deras totala egendom som utgörs av pensionsförsäkringen, 10 kap. 3 § 3 st. ÄktB.

Utifrån de uppgifter jag har fått av dig så rör det sig om en privat pensionsförsäkring och huvudregeln är då att den skulle ha räknats in vid bodelningen.

Klander av bodelningen
Bodelningar kan gå till på två olika sätt och det är antingen genom att anlita en bodelningsförättare eller så har dina föräldrar ensamma kommit överens om bodelningen och upprättat ett bodelningsavtal som skrevs under av båda, 9 kap. 5 § ÄktB. Beroende på vilken av dessa former som har använts så skiljer sig svaren från varandra.

Bodelningsförättare
Är det så att man vill klandra en bodelning utförd av en bodelningsförättare så ska detta göras inom fyra veckor från det att man tog del av beslutet, 17 kap. 8 § 2 st. ÄktB. Klandras inte bodelningen inom denna tid, som i din mors fall då det har gått 30 år, har man som huvudregel förlorat sin rätt till att väcka talan. Om fallet är sådant att en bodelningsförättare har genomfört bodelningen innebär detta att det rör sig om en laga kraftvunnen dom, vilken inte kan överklagas. Den kan dock beviljas resning vid en ansökan om detta hos hovrätten. Resning kan beviljas om nya bevis har framkommit som sannolikt skulle leda till en annan utgång. Det krävs dessutom att din mamma ska kunna göra sannolikt att hon inte visste om pensionsförsäkringen vid tillfället för bodelningen. Något jag måste påpeka är dock att kraven för att få resning beviljad är mycket högt ställda och därför är det ytterst tveksamt om det skulle bli tillämpligt i din mammas fall, 58 kap. 1 § RB.

Bodelningsavtal
I äktenskapsbalken finns det inga regler om jämkning i efterhand av ett bodelningsavtal som är upprättat av de båda makarna. Däremot har högsta domstolen fastställt att bestämmelserna om jämkning av avtal i Avtalslagen även skall vara tillämpliga på familjerättsliga avtal, såsom bodelningsavtal, enligt NJA 1982 s. 230. Vid underskrivandet av bodelningsavtalet försäkrade din far att hans uppgifter stämde och han blev då bunden av avtalet. Med tanke på att han undanhöll uppgifter då han inte räknade med sin privata pensionsförsäkring i bodelningen skulle din mamma kunna begära jämkning av avtalet i domstolen, 33 eller 36 §§ AvtL. Viktigt att tänka på även här är att bestämmelserna tillämpas restriktivt, vilket betyder att det kan vara svårt att få framgång vid en stämning i tvistemål till domstolen. Höga rättegångskostnader kan tillkomma, särskilt om hon förlorar målet.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan jag säga att jag tyvärr tror att det skulle vara svårt att få rätt i domstolen med tanke på att det har gått så pass lång tid, men möjligheten finns. Det är även viktigt att tänka på de rättegångskostnader som kan tillkomma målet. Vill din mamma försöka klandra eller jämka avtalet gör hon detta hos antingen tingsrätten eller hovrätten beroende på om de skrev ett bodelningsavtal eller hade en bodelningsförrättare. Vill ni ha fortsatt hjälp kan ni anlita en av Lawlines egna jurister på vår byrå. Är ni intresserade av detta hör ni av er till mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se så återkommer jag med prisuppgift och finns det eventuella följdfrågor är det samma mejl som gäller.

Annars hoppas jag att du fick svar på din fråga och jag önskar dig stort lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare