Klander av arvskifte

Arvskifte är klart.

Om någon är missnöjd så väcker ju hen talan om klander om jag förstått rätt.

Vem får betala den notan ?

Alla eller enbart hen ?

Och hur lång tid kan de ta ca ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En dödsbodelägare som är missnöjd med arvskiftet får hos domstol ansöka att få en skiftesman utsedd av domstolen och därigenom klandra arvskiftet. Det ska dödsbodelägaren göra inom fyra veckor från den tidpunkt då han eller hon blev delgiven arvskifteshandlingen (se 23 kap. 5 § första stycket ärvdabalken som i sin tur hänvisar till tidsfristen 17 kap. 8 § andra stycket äktenskapsbalken). Klander av arvskifte sker genom en stämningansökan riktad mot samtliga övriga dödsbodelägare vid den aktuella domstolen i den avlidnes hemort.

En tvist i domstol kan bli dyr, rättegångskostnader och kostnader för en biträde kan bli hög. Det är svårt att säga hur stor summan skulle bli, det beror på hur mycket arbete som måste företas och om det blir en utdragen process kan rättegångskostnaderna snabbt överstiga 50 000 kr, och om tvisten överklagas till hovrätt brukar rättegångskostnaderna ligga runt 200 000 kr. Det är värt att väga rättegångskostnaderna mot hur stor summan man tvistar om är.

Hälsningar,

Ashtar BrikhaRådgivare