KFM har utmätt egendom som tillhör min fru för mina skulder

Hur kan KFM påstå att egendom är gemensam fast det finns köpekontrakt, försäkringspapper, kontoutdrag osv på ägaren?

Dessutom finns ett äktenskapsförord som påpekar delad ekonomi och att var och en har sin egendom.

Jag har skulder hos KFM sen slutet av 2021.

Jag är gift. Min fru har inga skulder.

Min fru köpte en båt 2018.

KFM har beslagtagit hennes båt med hänvisning till att jag har setts mecka med den och ha tillgång till den och att den därför ska anses som gemensam egendom.

Ska jag inte kunna hjälpa min fru med saker för rädsla att KFM då ska anse att det är gemensamt och ta ifrån henne hennes egendom? Jag har överklagat och ärendet ligger nu hos tingsrätten. Kan de verkligen få rätt när det finns kvitto, köpekontrakt osv. Vad bör jag skriva i yttrandet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du dels undrar om Kronofogdemyndigheten (KFM) har rätt att göra på det sätt du beskrivit, dels att du vill veta vad du bör skriva i yttrandet. Regler kring utmätning hittar du i Utsökningsbalken (UB).

Generella regler kring utmätning

Utmätning får ske endast om det belopp som kan beräknas flyta in ger ett överskott som gör åtgärden försvarlig. Den egendom som ska tas bör i största möjliga mån vara den som kan användas till fordringens betalning med minsta kostnad, förlust eller annan olägenhet för gäldenären (den betalningsskyldige), 4 kap. 3 § UB. Denna paragraf kan sägas vara generella riktlinjer för KFM att förhålla sig till när de väljer vilken egendom som de ska ta i beslag.

En båt är i lagens mening att anse som lös egendom. Sådan egendom får utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären, enligt 4 kap. 17 § UB, om han inte enligt 18 § eller 19 § ska anses vara ägare. Min gissning är att KFM i ert fall har gått på 4 kap. 19 § första stycket UB. I denna paragraf stadgas det att om gäldenären är gift och bor med sin make och de har lös egendom i sin gemensamma besittning (det vill säga, att ni båda har tillgång till båten), anses gäldenären som ägare, förutsatt att det inte görs sannolikt att samägande föreligger eller att egendom tillhör den andra eller någon annan. Även om du inte äger båten så anses det vara så att ni har båten i er gemensamma besittning, eftersom du trots allt har tillgång till båten. Förmodligen är det därför de har hänvisat till att de sett dig mecka med båten. I lagens mening är det alltså att betrakta som gemensam egendom.

Det krävs ytterst lite för att egendom ska anses vara gemensam. All egendom som ni på båda kan anses ha tillgång till är därför gemensam i lagens mening. Anledningen till detta är för att det inte ska vara så enkelt att hävda att den andre makan eller maken äger egendom som man egentligen äger gemensamt, för att slippa undan utmätning.

I ditt fall måste det alltså styrkas att båten tillhör din fru för att slippa undan utmätning. Det kan man utläsa ur ordet "framgår" i lagtexten. Eftersom KFM redan har beslagtagit båten så bör vi fokusera på det du kan skriva i yttrandet.

Vad kan du skriva i yttrandet?

Även om KFM inte ansåg att det var styrkt att du inte var ägare till båten, finns det möjlighet att tingsrätten kan anse det. Det finns flera exempel på detta i praxis.

Det du bör anföra i yttrandet är det du redan skrivit att du har – att både köpekontrakt, försäkringspapper, kontoutdrag och kvitto finns som kan styrka att båten tillhör henne. Du kan även framhålla att ni har delad ekonomi genom äktenskapsförord. Allt som är att hänföra till köpet är bra att ha med. Vidare bör du förklara varför du setts hålla på med båten. Du kan argumentera för att du är mer händig än henne, eller att hon inte hade tid, att du har viss båtvana, eller att det är naturligt att man hjälper sin maka om det behövs. Det kan verka löjligt, men allt du kan komma på som kan tala för att båten tillhör henne men som ändå kan förklara varför du setts vid båten kan vara av värde. Det kan även vara bra att anföra vilka ekonomiska möjligheter din fru har och hur hon har finansierat köpet av båten.

Det finns ett känt rättsfall, NJA 1984 s 375, där en båt som tillhörde en kvinna hade utmätts för hennes sambos räkning. I det målet så gav HD henne rätt trots att mannen stod både på försäkring, båtplats och att han hade hjälpt henne köpa båten. Det bör därför finnas möjligheter för dig att få rätt i tingsrätten.

Sammanfattning

KFM har förmodligen rätt i att båten finns i er gemensamma besittning, men du bör ha goda möjligheter att kunna styrka att båten tillhör din fru, åtminstone om man ser till vad som krävts tidigare i praxis.

Om du känner att du vill ha ytterligare råd från en erfaren jurist eller om du behöver hjälp med överklagandet är du alltid välkommen att kontakta våra jurister här på Lawline.

Hoppas du känner att du fått ett svar, och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare