Katt har orsakat skada, skadestånd?

Hej min katt har blivit påhoppad 3ggr av grannkatten och biten så illa att den behövt vetrinärvård, dränage i såren,mediciner osv, det har kostat runt 2000 kr varje gång, iförrgår hände det igen... Nu undrar jag ifall man kan begära skadestånd eller liknande? Grannen har inte betalt en krona och som sagt nu är det fjärde gången det händer, alltså 8000 kr är vi uppe i, plus lidande....:-( Våren katt har knappt vågat sig ut på dessa 2 år och i förrgår satt hon på våren trappa och blir attakerad.... Har kattägare inget ansvar för sin katt?? Mvh en ledsen o fattig kattägare

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns en lag som reglerar sådana situationer nämligen lag om tillsyn över hundar och katter, se här. Enligt 1 § i nämnda lag har kattägare ansvar för att deras katt inte ska orsaka skada. För hundar gäller att deras ägare har ett strikt ansvar och blir därmed skadeståndsskyldiga för alla skador deras hund orsakar, enligt 19 § lag om tillsyn över hundar och katter.

Detta gäller inte för katter utan då är istället 2 kap. 1 § skadeståndslagen (se här) tillämplig. För att din granne ska bli skadeståndsskyldig krävs att han eller hon har orsakat skadan genom uppsåt eller vårdslöshet. Det blir svårt att bevisa från din sida.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare