FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal29/05/2018

Kan vi skriva köpekontraktet på distans?

Hej,

Vi har vunnit budgivningen på en villa och säljaren har accepterat det som köp. Vi befinner oss på annan ort och kan inte närvara vid kontraktsskrivning. Finns det något i lagen som gör att kontraktet inte kan skickas först till oss som köpare, vi skriver ut och skriver på, och postar kontraktet till säljaren för deras påskrift?

Om det på väg till köparen mot förmodan kommer bort på posten, kan en ny kopia av kontraktet upprättas?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline.

Jag tolkar frågan som att ni undrar om köpekontraktet för ert fastighetsköp kan skrivas på distans och skickas mellan er som köpare och säljaren. Jag kommer inleda mitt svar med att kort redogöra för de formkrav som gäller vid fastighetsköp, därefter hur man uppfyller dessa formkrav när man skriver köpekontraktet på distans och slutligen vad detta betyder för er.

Formkrav vid fastighetsköp

Fastighetsköp regleras i 4 kap. jordabalken (JB). Som ni säkerhet vet finns det ett lagstadgat formkrav att köpekontraktet ska vara skriftligt för att anses giltigt. Vidare ska det i köpekontraktet finnas uppgifter om köpeskillingen, fastigheten, en överlåtelseförklaring från säljaren samt underskrifter från både säljaren och köparen (se 4 kap. 1 § JB).

Kontraktsskrivning på distans

Frågan om avtalsbundenhet när köparen och säljaren undertecknar ett köpekontrakt vid köp av fast egendom vid två olika tillfällen (vilket är fallet vid distansskrivning) har prövats av Högsta domstolen (HD).

I rättsfallet NJA 2000 s. 747 fastslog HD att det är möjligt att underteckna köpehandlingen vid två olika tillfällen, förutsatt att den senast undertecknade parten tillkännager sitt undertecknande för motparten.

Ett meddelande där denne kontaktar den först undertecknade parten räcker emellertid inte, utan det krävs att den senast undertecknade parten skickar tillbaka det underskrivna köpekontraktet i sitt original till den först undertecknade parten för att avtalsbundenhet ska uppstå och kontraktet bli gällande (se NJA 2012 s. 1095).

Vad betyder detta för er?

I ert fall betyder detta att efter att ni som köparen skrivit under köpekontraktet skickar ni det i sitt original till säljaren, som i sin tur skriver under och därefter skickar det tillbaka till er. Efter att ni mottagit köpehandlingen med båda parters underskrifter uppstår avtalsbundenhet. Notera att det är viktigt att det är köpehandlingen i sitt original som skickas och inte en kopia, inskannad variant eller liknande.

Lycka till med köpet! Hoppas ni fick svar på frågan. Återkom gärna vid fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare