Kan vi avtala om andel i bostadsrätt?

Hej! Min särbo äger en bostadsrätt, just nu är han arbetslös, och kan inte belåna lägenheten just nu. jag har blivit erbjuden att köpa in mig på 10 procent, vilket är 200000kr.

(Han ska göra en del renoveringar för pengarna).

Kravet från Hans sida,(som jag även samtycker till) är att jag får tillbaka pengarna endast om, när , lägenheten säljs. kan man skriva ett sånt avtal?.

Han vill inte riskera att han måste lösa ut mig, vid en ev. Separation.

Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln inom svensk rätt är att man får skriva avtal om vad man vill. Eftersom ni båda är överens om hur ni vill skriva avtalet, och det inte rör sig om något som strider mot lag, så får ni alltså skriva avtalet med vilka krav som ni vill. Det finns inga särskilda krav på hur avtalet måste se ut, men ett råd är att ha det skriftligt och signerat för att senare kunna bevisa att ni har ett avtal.

Eftersom det rör sig om en bostadsrätt behöver du dock ett godkännande av bostadsrättsföreningen för att du ska kunna stå som delägare till bostadsrätten. Detta kräver vidare att du är medlem i bostadsrättsföreningen (3 § bostadsrättslagen). Mitt råd till dig är att höra av dig till föreningen för att få deras godkännande, och sedan upprätta ett avtal mellan dig och din särbo.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare