FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt16/06/2015

Kan vårdnadshavare ensam byta skola?

hej.

Jag och min ex-sambo har två barn ihop, dom är 5,5 år gamla.

Vi har delad vårdnad, de bor hos mig varannan vecka. Nu efter sommaren ska de börja på 6-års verksamhet i anknytning till ex-sambons bostad.

Jag bor 15 minuter i från skolan.

Nu vill hon flytta med sin nya kille till en annan komun och byta skola för barnen. Jag vill inte detta då de hamnar i en klass med flera av sin kompisar från förskolan som de har gått ihop med i över 2 år.

Får de göra detta utan samtycke från mig?

De tycker att jag kan åka varannan vecka med barnen (resan hem-skola-jobb kommer att ta mig 2 timmar enkel resa)

Jag vill att de ska gå kvar i den nya skolan.

Jag harcäven sagt att de kan bo hos mig hela tiden förutom varannan helg.

Få de flytta på barnen utan mitt medgivande?

Med vänlig hälsning, Mats

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar!

Tanken är att vårdnadshavare genom gemensam vårdnad ska vara överens och fatta just gemensamma beslut. Detta går dock inte alltid och man kan vara oense om kost, träning etc. Dessa tvister kan inte lösas i domstol på annat sätt än att väcka talan om egen vårdnad. Vissa saker kräver dock lagen båda vårdnadshavarnas underskrifter såsom att skaffa pass, byta skola etc. Ena vårdnadshavaren kan alltså inte byta skola utan din underskrift. Däremot kan hon välja att flytta utan att du kan göra något. Det bästa vore om ni kom överens då detta (som huvudregel) är barnens bästa.

Gabriella LundqvistRådgivare