Kan umgängesbeslut verkställas mot vårdnadshavarens vilja?

Hej jag har problem i en vårdnadstvist då pappan fick ensam vårdnad om våran dotter nu får han bestämma att min nya pojkvän (vi har varit tillsammans i 4 år) och hans son inte får träffa min dotter på grund av saker min dotters pappa tagit från luften och det inte finns några som helst Bevis , han e dömd för mord sedan tidigare och har nya domar att vänta angående bedrägeri ,

Jag har inget i polisregistret jo för 11 års sedan ?

E trött på att behöva bevisa motsatsen när jag som mamma inte behöver

Rätten bestämde att jag skulle ha henne varann helg och varann lördag -söndag har nu haft henne varannan vecka , tills han fick ett flipp och sa att min pojkvän hade varit närvarande då drar han in allting igen ,

Det har snart gått 5 år och han har hållt på såhär fram och tillbaka jag vet inte vad jag ska göra jag behöver hjälp måste jsg välja ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt för frågebesvarandet

I detta fall finns en lagakraftvunnen dom om vårdnad och umgänge, vilket inte efterlevs. Under längre tid har rått samarbetssvårigheter mellan dig och fadern angående frågor som rör barnen, främst angående umgänge. Det framgår inte hur gammalt barnet är, vilket kan påverka bedömningen då barnets egna vilja beaktas med hänsyn till ålder och mognad. I detta fall är föräldrabalken (FB) tillämplig. Svaret kommer inledningsvis vara rättsligt utredande och avslutningsvis återkoppla till ditt fall.

Verkställighet av beslut om umgänge

Har jag rätt att begära verkställighet av beslut om umgänge?

Det råder möjlighet att vända sig till domstol med talan om verkställighet av lagakraftvunnen dom avseende umgänge (se 21 kap. FB). Talan förs i tingsrätten i den ort som barnet har sin hemvist (21 kap. 1 § andra stycket FB).

Hur sker bedömningen av om verkställighet ska beslutas?

Som huvudregel sker i första hand medlingsförsök i syfte att uppnå frivillig överenskommelse mellan föräldrarna. Medling sker i högst 2 veckor med möjlighet till förlängning förutsatt sannolik överenskommelse (21 kap. 2 § FB). Först i andra hand inleds en domstolstvist där det ankommer på domstolen att besluta om verkställighet med grund i barnets vilja och vad som med hänsyn till omständigheterna anses vara barnets bästa (se 21 kap. 1 § första stycket samt 5-6 § FB). Verkställighet ska bara vägras i två fall. För det första om det är oförenligt med barnets vilja och barnet är av tillräcklig ålder samt mognad för att tillmätas sådan betydelse (21 kap. 5 § FB). För det andra om det är uppenbart oförenligt med barnets bästa (se 21 kap. 6 § FB). Verkställighet är främst uppenbart oförenlig med barnets bästa om det föreligger beaktansvärd risk för att barnet far illa av verkställighet (prop. 2005/06:99 s. 80 f.). Viktigt är att det enbart är nya omständigheter som inträffat efter tidigare dom avseende umgänge som beaktas, vilket motiveras av att tidigare omständigheter redan har bedömts.

Möjliga sanktioner för att ge verkställighetsbeslutet reell effekt?

För att beslut om verkställighet ska ge effekt och inte bara vara ett formellt ställningstagande har domstolen möjlighet att besluta om verkställighet vid vite (21 kap. 3 § första stycket FB). Vad detta innebär är att personen som inte följer umgängesbeslutet kan åläggas att betala viss straffavgift som fastställs i samband med verkställighetsbeslutet. För att vite ska kunna beslutas krävs att beslut som grundar verkställighet tydligt anger villkor såsom tid för umgänge (se RÅ 1992:97). Enligt viteslagen utgör 5 000 kronor lägsta vite, per tillfälle underlåten följsamhet förekommer.

Vad gäller i detta fall?

Utifrån ovanstående rättsliga reglering och vad du har anfört talar inget för att verkställighet inte ska beslutas. Som huvudregel är det självfallet inte tillåtet att vägra barnet umgänge med förälder som inte är vårdnadshavare. Argumenten avseende din pojkvän är självfallet inte av betydelse såtillvida att din pojkvän inte är att se som uppenbart oförenlig med barnets bästa i det avseende att han utgör en risk för barnets hälsa eller dylikt. Du har således goda möjligheter att beviljas verkställighet jämte 21 kap. FB och måste inte välja mellan antingen din pojkvän eller ditt barn.

Avslutningsvis vill jag även påpeka att inget hindrar dig från att inleda en ny vårdnadstvist med hänsyn till att fadern inte verkar vara särskilt lämplig såsom förälder. Detta är dock en mer osäker väg och eftersom barnet har bott hos fadern längre tid ska mycket till för att ändra vårdnaden. En förälders kriminella aktivitet, särskilt avseende våld, är svårligen förenligt med barnets bästa förutsatt att det kan antas drabba barnet eller barnets direkta omgivning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Joar LindénRådgivare