Kan större företag undanta från turordningslistor?

Hej

Jag Är en rätt orolig person över, kanske inte mer än andra egentligen men min bransch inom bygg kan svaja och man kan gå på tårna angående turordningslistan många gånger i veckan, vilket svider många gånger då jag är bland det bättre arbetarna dem har och bland dem nyaste.

Undrar angående turordningslistan får ett företag runt 70-100 anställda, får välja bort någon ur turordningslistan för dem vill behålla denna?

Vet små företag upp till 10 anställda kan välja 2-3st.

Läst lite lika angående om större företag får även göra detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lagstadgad möjlighet för så stora företag att undanta personer från turordningslistan utan som du säger gäller det endast företag med upp till tio anställda.

Däremot kan mycket av arbetsrättslig lagstiftning kringgås genom kollektivavtal. Detta innebär att om din arbetsgivare har ett kollektivavtal med regler om turordning, t.ex att de trots sin storlek får undanta ett visst antal personer, så gäller det framför lagen. Jag rekommenderar dig därför att fråga din arbetsgivare eller det fackförbund som har kollektivavtal med din arbetsgivare om vad som gäller.

Jag hoppas det svarar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att ställa dessa till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare