Kan stöld vara ett giltigt skäl för avsked?

Vi har diskuterat med en medarbetare att han ev kommer bli omplacerad. Han har nu tagit med en massa pärmar från sitt kontor hem. Kan det betraktas som stöld = avsked?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i brottsbalken (BrB) och lag om anställningsskydd (LAS).

Har han begått ett brott?
Att utgå ifrån vad du har skrivit är det aktuella brottet stöld och regleras i brottsbalken (BrB) 8 kap. 1-2 §§. För att bli dömd för stöld behöver man uppfylla två rekvisit. Det första rekvisitet är att man olovligen tager vad annan tillhör. Det andra rekvisitet är att man ska ha uppsåt (vilja) att tillägna sig varorna, alltså tillägnelseuppsåt. Att utgå ifrån informationen som du har skrivit så verkar det som att han uppfyller rekvisiten för att begå stöld. Dock ska jag poängtera att jag inte besitter alla sak-omständigheter för att göra en helt korrekt bedömning.

Kan stöld utgöra ett giltigt skäl för avsked?
Avsked så skiljer det sig från att bli uppsagd. Avsked är en mer ingripande omedelbar åtgärd som bara får göras när det rör sig om att arbetsgivaren har grovt åsidosatt sina skyldigheter mot arbetsgivaren via anställningsavtalet (18 § LAS). Exempel på skäl som kan tala för avsked är att man har stulit något från arbetsplatsen. Så stöld kan vara ett giltigt skäl för avsked dock ska det poängteras att allvarlighetsgraden och andra faktorer spelar roll i det enskilda fallet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare