Kan särkullebarn kräva att en bouppteckningsman tillsätts?

Min svärmors man har gått bort och det har blivit dispyt kring arvsskifte med hans särkullebarn. Boutredningen ansågs som klar, blev godkänd av skatteverket men de lämnade in till Tingsrätten att de ville ha en boutredningsman som nu ska tillsättas. Det är väldigt oklart varför den ska tillsättas. Särkullebarnen pratar om tillgångar som saknas men vad dessa tillgångar är förstår inte min svärmor eftersom allting är genomgånget av begravningsbyrån som hjälpt till med bouppteckningen. Ett av barnen har ifrågasatt lånen som svärmor och hans pappa hade. Vill veta vart pengarna har gått o s v . Ifrågasatt varför de har så mycket lån kvar på huset? Men vad de gjort med sina pengar när han levde kan väl ändå inte höra till saken? Vad är det för tillgångar som de kan syfta på ska finnas? Som ens skulle vara möjligt att "mygla undan" ett dödsbo? Min svärmor vill bara göra rätt för sig och förstår ingenting.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Arv och arvsskifte regleras bl.a. i Ärvdabalken (ÄB).

Boutredningsman
En dödsbodelägare har alltid rätt att begära att rätten tillsätter en boutredningsman även fast en bouppteckning redan skett (19 kap 1 § ÄB). Det innebär att särkullebarnen har rätt att begära att en boutredningsman tillsätts.

Egendom som åsyftas
Särkullebarnen verkar misstänka att egendom har undanhållits från bodelningen eller kanske att deras far genom gåva avhänt sig egendom på ett sätt som kan likställas med ett testamente. Vad detta kan handla om för egendom i det här fallet är omöjligt för mig att spekulera, det kan vara vad som helst eftersom all egendom ska redovisas i en bouppteckning.

Vad deras far gjort med sin egendom under sin livstid kan aktualisera det förstärkta laglottsskyddet (7 kap 4 § ÄB). Detta blir dock endast tillämpligt om så mycket egendom givits bort att det skulle inskränka på bröstarvinges rätt till sin laglott. Det verkar inte som att detta är fallet eftersom din svärmor i så fall förmodligen vetat om det.

Blir det någon skillnad med en bouppteckningsman?
Din svärmor verkar säker på att en ordentlig bouppteckning redan gjorts och att all egendom har redovisats för. Bouppteckningsmannen kommer därför förmodligen komma fram till samma arvsskifte som begravningsbyrån. Den enda konsekvensen bli att processen bli lite mera utdragen. Din svärmor har alltså inget att oroa sig för.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare