Kan sambor ärva enskild egendom av varandra genom testamente?

Hej

Har en fråga om ett sambopar där den ena avlidit. Båda samborna har barn men inget gemensamt.

Inbördes testamente skrivet innebärande att den efterlevande sambon skall ärva allt med fri förfoganderätt.

Den avlidnas barn kommer att kräva sin laglott. Den avlidnas barn säger att deras mamma /den avlidna/ har fått en del pengar som enskild egendom av sin pappa.

En fråga om detta: Den efterlevande sambon ärver väl även dessa pengar genom testamentet sen barnen fått sin laglott eller ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du säger stämmer bra! Den efterlevande sambon kan ärva dessa pengar av den avlidne trots att det är dennes enskilda egendom. Så länge särkullbarnet får ut sin laglott kan den efterlevande sambon överta resterande kvarlåtenskap.

Att något har gjorts till enskild egendom innebär endast att det inte ska ingå i en bodelning mellan två gifta makar. Den som äger enskild egendom kan alltså skänka, sälja eller testamentera bort denna fritt hen vill. Är paret inte gifta får det alltså ingen betydelse om en egendom är enskild eller inte. Så länge testamentet mellan samborna är giltigt kan den ena ärva enskild egendom av den andre. Allt förutsatt, som du skriver, att särkullbarnet får ut sin laglott.

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare