FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/09/2017

Kan sambo kräva att få ta del av arv?

Hej !

Jag undrar vad som skulle hända om min förälder skulle gå bort och jag ärvde från denne , om jag och min sambo skulle separera ?

( Vi är ej gifta )

Kan min sambo kräva att ta del av den då ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det fall du och din sambo separerar blir reglerna i sambolagen tillämpliga. Gällande sambor är bodelning inte obligatoriskt som den är mellan makar vid separation, utan bodelning görs endast om en sambo begär det (8 § 1 st. sambolagen). Så länge ni är överens kan ni givetvis dela upp er gemensamma egendom mellan er på det sätt som ni önskar.

Om någon av er begär bodelning är det er endast s.k. samboegendom som ska delas lika er emellan. I denna ingår vad som i sambolagen benämns som bostad och bohag (8 och 3 §§ sambolagen). Med bostad menas i huvudsak en fastighet, hyresrätt eller bostadsrätt som man bor permanent i. Men bohag menas möbler, hushållsmaskiner och andra liknande saker som är avsedda för det gemensamma hemmet. Det enda som ni ska dela lika på om bodelning aktualiseras är alltså bostad och bohag. Pengar eller annan egendom som du ärvt av din förälder kommer mest troligt inte utgöra bostad eller bohag och således har din sambo har ingen rätt att ta del av arvet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Cecilia LenmanRådgivare