FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/03/2018

Kan säljaren vägra betala tillbaka pengarna för en aggressiv hund?

Hej jag köpte en hund av en privat person via blocket för ca 3veckor sedan. Hund var aggresiv mot min 8 månader barn. Och jag och säljaren kom överens om att hon skulle komma och hämta hunden, ge tillbaka av dom pengar som fanns kvar av det jag betalade och att vi skulle skippa dom pengar som hon redan spenderat, då jag gick hemma rädd för hunden och ville att hunden skulle få komma tillbaka till sitt förra hem. På annonsen stod det att hunden älskade barn och var endast blyg i början men att det skulle gå över fort. Vi hade hunden i 4 dagar och han morrade och visade tänderna mot mitt barn redan första dagen vi fick hem honom. Barnet satt pch lekte med leksaker när han gjorde detta. Nu när det är dags för säljaren att betala som överenskommet, vägrar hon. Kan hon verkligen göra det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan säljaren vägra betala tillbaka?
Eftersom både du och säljaren är privatpersonen är det köplagen som blir tillämplig. För att du ska ha rätt att som köpare kräva tillbaka pengarna krävs för det första att det ska vara "fel på varan" och i det här fallet alltså fel på hunden (30 § köplagen).

Är det fel på varan?
Säljaren har i annonsen påstått att hunden gillar barn och att den bara är lite blyg i början. Detta räknas som "uppgifter om varans beskaffenhet" som säljaren har lämnat före köpet, dvs säljaren har beskrivit varan på ett visst sätt vid försäljningen. För att dessa uppgifter ska ligga till grund för om det är fel på varan måste de ha inverkat på köpet, alltså uppgifterna måste antas ha varit viktiga för ditt beslut att köpa varan (18 § köplagen). I det här fallet har du barn, vilket innebär att säljarens påstående om att hunden gillar barn antagligen varit ett skäl till varför du valde att genomföra just det köpet. Eftersom hunden sedan snarare visat aggression mot ditt barn är det alltså fel på varan.

När uppstod felet?
Felet måste ha uppstått innan varan lämnade säljaren för att du ska ha rätt att påpeka felet. I det här fallet rör det sig om hundens personlighet, vilket innebär att felet antas ha funnits när hunden bodde hos säljaren, trots att detta fel kanske visat sig först nu (21 § köplagen). Felet har alltså funnits hos varan redan innan köpet.

Har du informerat säljaren om felet inom rätt tid?
Vidare krävs det att du informerat säljaren om felet inom rimlig tid (32 § köplagen). Det innebär att du inte får ha dröjt med att påpeka felet alltför länge. I det här fallet har du verkligen velat bli av med hunden, vilket innebär att du antagligen har informerat säljaren om felet så snabbt som möjligt. Felet har alltså påpekats i rätt tid.

Du har rätt att få pengarna tillbaka
Det är fel på varan, felet har funnits sedan innan köpet och du har även påpekat felet inom rätt tid. Vidare är det inte möjligt för säljaren att fixa felet eller erbjuda dig en ny hund, vilket innebär att du har rätt att "häva köpet", dvs du har rätt att få pengarna tillbaka (37 § köplagen). Du och säljaren har kommit överens om att hon till och med inte behöver betala tillbaka hela summan, men även om ni inte hade gjort den överenskommelsen hade hon inte haft rätt att vägra.

Svaret är på din fråga är alltså kort och gott nej, säljaren kan inte vägra betala tillbaka!

Vänligen

Pegah FazliRådgivare