FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/02/2018

Kan säljaren avbryta ett köp för att sälja till annan?

Jag skulle köpa en mobil och hittade en lämplig på en nätannons. Jag kontaktade säljaren och frågade om telefonen var kvar och om jag fick köpa den och fick svaret "Ja det går bra." Vi kom överens om att jag skulle betala in en handpenning och när säljaren sedan kom hem skulle han skicka kvitto och bild på mobilens IMEI och sedan skulle jag betala resten och frakten om papperna såg ok ut.

Jag betalade in handpenningen och fick ett ok att den nått fram.

Sedan efter en stund fick jag tillbaka pengen. Först sa han bara att han ville han bara vänta tils han kom hem men sedan stod det klart att han ville sälja den till nån annan. Med en överenskommelse och en betalad och emottagen handpenning, kan säljaren backa ur så? Har jag några rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att ge dig ett bra svar behöver jag dra vissa antaganden om din situation. Från din fråga drar jag slutsatsen att säljaren som du köper av är en person som inte säljer mobilen genom en verksamhet, utan att det rör sig mer om en privatperson som velat sälja en mobil.

Eftersom säljaren svarade dig med "Ja det går bra" när du frågade om du fick köpa mobilen föreligger ett avtal. Att säljaren begärde handpenning visar också att han uppfattat det som ett giltigt avtal. Det finns då ett giltigt köpeavtal och därmed blir köplagen tillämplig.

Säljaren får som huvudregel inte avbryta ett köp när det finns en överenskommelse/avtal. Du har alltså rätt att hålla fast vid köpet och kräva fullgörelse. Undantag från detta är när det finns hinder som säljaren inte kan övervinna eller om köpet skulle förutsätta orimliga uppoffringar. Att säljaren bara vill sälja till någon annan uppfyller inte nån av kraven för att ett undantag ska göras. Allt detta finns i 23 § köplagen. Det kravet som ställs för att du ska kunna kräva fullgörelse är att du gör detta inom rimlig tid.

Hoppas detta gav svar på din fråga och lycka till!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare