FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/01/2018

Kan priset ändras från studentpris till vanligt pris under avtalstiden?

Hej!

Jag är medlem på ett GYM med kontrakt för 1år med student pris (349kr/må) nu jag fick mejl från dem att jag måste visa mitt student kortet igen eftersom en ny termin har börjat på skolan, annars kommer de att höja priset till vänligt pris (500kr/må). Jag undrar om de har rätt att göra så? kan de ändra i kontraktet även om jag är inte student längre?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan inte svara på vad som gäller just i ditt fall då det är helt beroende på vad som står i dina avtalsvillkor. Om det inte står något i villkoren om att priset kan ändras eller att det kan övergå från studentabonnemang till vanligt abonnemang när man slutar studera så bör det inte föreligga någon rätt för dem att ändra priset/avtalet under själva avtalsperioden utan ditt godkännande. I den här typen av avtal så står det ofta dock i villkoren att en sådan ändring är möjlig under vissa omständigheter. Men det där är olika i olika avtal så vad som gäller i ditt fall kan jag inte svara på.

Jag råder dig därmed att noga läsa igenom dina avtalsvillkor och om något inte stämmer så är du välkommen att återkomma!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare