Kan pappan få ensam vårdnad när mamman ansöker om sådan vårdnad?

Hej jag vill ansöka om ensamvårdnad då sonens pappa misshandlade mig medans jag hade mitt barn i famnen jag hat polisanmält händelsen poöisen gjorde orosanmälan tilö socialen som valde att öppna utredning på min son jag vill ansöka om ensam vårdnad då barnets pappa fanns i hans liv från och till jag kännet mig inte säker när min son ska vara med pappan , pappan har kommit och gått i 1 år barnet är inte van med honom han träffar inte honom så ofta och även när han träffar honom så tar han inte hand om barnet , min son vill inte gå tilö hobom itan det är hela tiden hos mog han vill vara kan jag förlora vårdnaden över min spn ifall kag skulle ansäka om ensam vårdnad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till föräldrabalken där regler om vårdnad finns, du hittar den här.

Du kan ansöka om ensam vårdnad. Skulle också din sons pappa vilja ha ensam vårdnad, finns det en möjlighet för domstolen att ge honom ensam vårdnad istället. Utifrån din beskrivning av situationen anser jag dock att det är väldigt osannolikt att det skulle hända. (se 6 kapitlet 5 § föräldrabalken)

Ofta är det för barnets bästa att ha en nära och god kontakt med båda sina föräldrar. Men i och med att din sons pappa har misshandlat dig kan det vara så att domstolen anser att det bästa för er son är att du har ensam vårdnad. Detta tillsammans med att pappan inte tar hand om er son när han träffar honom talar för att du kan få ensam vårdnad, eftersom det då finns en risk för att barnet skulle fara illa under sin pappas vårdnad. (se 6 kapitlet 2a föräldrabalken)

Jag vill också informera om att du inte behöver gå till domstol för att kunna få ensam vårdnad. Det går att föra över vårdnaden till dig genom ett avtal mellan dig och din sons pappa och som sedan godkänns av socialnämnden i er kommun. Jag skulle rekommendera att först försöka få till ett sådant avtal innan du går till domstol. Detta eftersom en domstolsprocess kan vara oerhört tung och skapa ännu större konflikt mellan dig och din sons pappa. Går din sons pappa inte med på att skriva på ett avtal, som ger dig ensam vårdnad, kan du gå till domstolen och ansöka om att få sådan vårdnad om din son. (se 6 kapitlet 6 § föräldrabalken).

Här hittar du mer info om att ansöka om ensam vårdnad hos tingsrätten här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare