FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/04/2023

Kan olovlig körning leda till återkallelse av körkort?

Hej! Jag undrar vad som skulle hända om jag körde mina föräldrars husbil som egentligen kräver körkort c1 men jag har bara b? Kan mitt b körkort dras in då eller får man ”bara” böter? Tacksam för svar. Lisa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Eftersom din fråga rör körning av fordon utan rätt behörighet samt återkallelse av körkort är både lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL) och körkortslagen tillämplig. Jag kommer därmed att utgå ifrån dessa när jag besvarar din fråga.

Olovlig körning

Om du kör ett fordon utan att ha rätt körkortsbehörighet innebär det i regel att du gör dig skyldig till olovlig körning (3 § första stycket TBL). Påföljden för olovlig körning är böter, såvida brottet inte bedöms vara grovt då påföljden kan bli fängelse i sex månader. Vid bedömningen om brottet ska anses vara grovt tar man hänsyn till om personen tidigare haft ett körkort som blivit återkallat eller om det sker vanemässigt, det vill säga vid upprepade tillfällen.

Kan ditt körkort bli återkallat?

Om man bryter mot en bestämmelse som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt kan man få sitt körkort återkallat, såvida överträdelsen inte betraktas som ringa (5 kap. 3 §, punkt 4, körkortslagen). Olovlig körning är en sådan bestämmelse som anses vara väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt och om du skulle göra dig skyldig till det brottet kan det alltså leda till att ditt körkort blir återkallat. Värt att nämna är dock att transportstyrelsen gör en helhetsbedömning av alla omständigheter för att sedan avgöra om körkortet ska återkallas.

I vissa fall utfärdas en varning istället för att körkortet återkallas (5 kap. 9 § första stycket, körkortslagen).

Sammanfattningsvis kan alltså olovlig körning leda till att ditt körkort återkallas och i kombination med detta kan du få böter. Men som nämnt tidigare så gör Transportstyrelsen en helhetsbedömning i det enskilda fallet, så det går inte att säga helt säkert att så skulle ske, men det finns i alla fall en risk för återkallelse av körkort.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare