Kan nerlagd förundersökningen återupptas om jag har ny bevisning?

Jag blev misshandlad början av 2015 av dåvarande sambo flertal gånger. Sista gången var det så mkt slag och sparkar att jag uppsökte vårdcentral samma dag. Skadorna blev fotade samma dag samt vid polisanmälan ,man såg även gamla skador. Jag bytte stad flydde och polisanmälde efter 10 dagar. Pga av nedstämdhet och posttraumatisk stressyndrom blev jag inlagd på psykiatrisk vård och jag klarade inte av att samtala med polisen jag var inte kapabel att prata. Dom la ner åtalet efter 3 månader pga bristande bevis och personen sa att det var självförsvar och personen hade inga fysiska skador.

Går det att väcka åtal igen ? Kan jag göra något åt det här ? personen bör få konsekvenser för sitt agerande.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Likt du anger så kan förundersökningsledaren (antingen från polisen eller åklagare) välja att lägga ner förundersökningen om det saknas bevis, 23 kap 1 § rättegångsbalken. Dock betyder det inte att det inte går att ta upp fallet till undersökning igen vilket det kan göra vid exempelvis ny bevisning.

Beroende på om det var polisen eller åklagaren som fattade beslut om nedläggning så kan beslutet omprövas respektive överprövas. Omprövning av polisens beslut görs av en åklagare medan överprövning av ett åklagarbeslut görs av en "högre åklagare".

Om det är polisen som fattat beslutet så bör du vända dig till polismyndigheten, antingen fysiskt eller via telefon (11414). De kommer vägleda dig till hur du ska formulera och vart du ska sända in din begäran om omprövning. Om du inte har kvar ditt diarienummer på den berörda polisanmälan så kommer de sannolikt hjälpa dig att finna den. I en sådan omprövning ska du föra fram den nya bevisning du har. Polisen kommer sedan se till att din begäran hamnar i rätt instans.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare