Kan någon pantsätta min stulna egendom?

Hej. Jag har blivit utsatt för en klassisk sol och vårare.

Under vår tid sambos lyckades han stjäla totalt 14.600 kr av mig samt min förra vigselring med 7 stora diamanter värd mkt pengar, Jag har nu sprungit på mina grannar som säger at han lånat av även dom.

Jag har polisanmält händelsen, men detta med ringen la dom ner dagen efter för att bevis inte var starka nog, polisen bad mig återkomma på måndagen ( polisanmälde på lördagen) med kompletterande uppgifter, när jag ringer in för att komplettera fick jhag veta att fallet var nerlagt på söndagen i brist på bevis. Nu har jag gjort en tilläggsanmälan på detta o hoppas att dom tar upp det igen. I min tilläggsanmälan har jag uppgett att jag har ett bandat samtal med Tobias där han erkänner att han tagit pengar och pantat in ringen för att snabbt få in pengar. Min ring som ligger på pantbanken säljs den 22/9, och jag kommer inte åt den då han måste gå in o visa upp inlämningskvittot. Jag har helt handfallen på detta + att grannarna ber mig nu om pengar.

Jag har förklarat läget för dom men dom är såklart irriterade.

Tobias mitt ex, har gjort detta många ggr och enligt hans pappa är han skyldig runt en miljon kronor till olika personer, och det enda han säger är att polisanmäla Tobias så att han blir ställd. Jag vet inte vad jag ska göra, Jag har tagit kreditlån för att kunna betala hyran då han lovat mig att han ska göra det men sen står man där plötsligt utan pengar och hyran måste in.

Grannarna har gått till styrelsen om detta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar att detta har hänt dig, det låter verkligen hemskt!

Jag uppfattar inte att du har en specifik fråga, men det verkar som att ringen (naturligtvis) är av stort värde för dig, alltså tänkte jag att jag klargör lite huruvida du fortfarande har rätt till den.

Ringen stals från dig och pantsattes

1. Ringen var din

2. Din sambo stal den

3. Han pantsatte den

4. Panthavaren som tog emot ringen, hade egentligen inte rätt att pantsätta den eftersom det var stöldgods (se Godtrosförvärvslagen 3 §).

Detta innebär att panthavaren alltså inte har rätt till ringen och ska lämna tillbaka den till dig! Han ska inte lämna tillbaka den till din sambo – alltså är inlämningskvittot inte egentligen aktuellt. Det du borde göra är att visa upp andra bevis som tydliggör att det är din ring.

Genom att inte ge tillbaka ringen till dig så riskerar panthavaren att göra sig skyldig för brottet häleri (se Brottsbalken 9 kap. 6 §).

Vad borde du göra?

Mitt tips är att du återvänder till panthavaren så snart som möjligt med alla bevis du har för att ringen är din. Exempelvis polisanmälan som innefattar ringen! Även bilder är bra.

Begär att få tillbaka ringen och var tydlig med att det är olagligt att hantera stöldgods. Ha även med dig att du inte behöver betala för att få ut ringen, det är endast din sambo som har en skyldighet gentemot panthavaren!

Om personen vägrar att lämna tillbaka ringen, så skulle jag säga att du kommer anmäla det till polisen och jag hade ringt polisen på plats.

Det kanske är bäst att ta själva samtalet utanför lokalen för att inte provocera, men det hade varit bra att få dit en patrull om så är möjligt (förklara att det är ont om tid och att pantsättningen sker när som!).

Lite annat

Din sambos skulder är inte dina skulder! Vad jag menar med detta är att om han har lånat pengar av dina grannar, så har du överhuvudtaget ingen skyldighet att betala tillbaka till dem. Om inte du har gått i borgen för hans lån eller liknande, men det verkade som att du inte ens visste om lånet.

Betala inte tillbaka för hans räkning!

Jag hoppas att detta har hjälpt dig! Återkom gärna med en lite mer tydlig fråga om du kände att jag missade poängen med det du redan skickade in.

Jag önskar dig i övrigt all lycka till och hoppas att han får stå till svars för sitt hemska beteende!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare