Kan mitt ex tvinga mig att betala för möbler som han inte vill ha?

Hej!

Jag och mitt ex tog ett lån tillsammans för två år sedan på 60000:- på möbler och allt för hemmet. När vi gjorde slut i september så hade vi betalat ungefär hälften av det lånet. När han flyttade från lägenheten så ville han inte ha några möbler med sig och han vill att jag betalar tillbaka honom allt han har betalat av för lånet, alltså 18000:-. Det känns fel att jag ska betala honom plus lånet som finns kvar. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du tycker att det känns fel. Om du ersätter ditt ex för allt han har betalat på lånet innebär det ju i praktiken att du har betalat nypris för möbler som är två år gamla.

Ditt ex är fortfarande ansvarig för sin del av lånet

Såvida ni inte har kommit överens om annat är ditt ex fortfarande ansvarig för sin del av lånet. Han ska således betala för sin del tills dess att lånet är fullt återbetalt. Ditt ex kan inte med framgång hävda att du ska betala resten av lånet och hänvisa till att du har möblerna hos dig.

Ni äger hälften var av möblerna

Att ditt ex lämnar kvar möblerna hos dig innebär inte att du blir skyldig att köpa hans andel av möblerna. Han har i praktiken tre alternativ:

(1) Sälja möblerna till dig, till ett pris som ni båda är överens om. Det mest rimliga är att du betalar marknadsvärdet för möblerna. Vad skulle ni få för möblerna om ni sålde dem på t.ex. Blocket? Ett annat sätt att betala är att du erbjuder dig att ta över resten av lånet mot att du får hans andel av möblerna.

(2) Sälja möblerna till någon annan och dela på pengarna. Jag vet givetvis inte hur mycket möblerna är värda, men eftersom begagnade möbler ganska snabbt sjunker i värde är det viktigt att tänka på att ni kanske inte kan betala tillbaka lånet med dessa pengar.

(3) Ge möblerna till dig som gåva. Troligtvis kommer ditt ex inte att gå med på detta.

Om ni inte kommer överens

Kommer ni inte överens om hur ni ska göra har ni båda möjlighet att ansöka hos tingsrätten om att möblerna ska säljas på offentlig auktion (6 § lagen om samäganderätt).

Mitt råd till dig

Jag tycker inte att du ska betala ditt ex för hans del av lånet. Förklara istället för honom vilka hans alternativ är (de alternativen som jag har redogjort för ovan). Förklara även att möblerna troligtvis kommer att säljas begagnat för mycket mindre än ni köpte dem för. Vill han inte gå med på någonting av detta återstår endast försäljning på offentlig auktion. Viktigast för dig att komma ihåg är att du inte är skyldig att vare sig betala tillbaka ditt ex del av lånet eller köpa möblerna från honom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare