FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/02/2019

Kan misstankar väckas mot annan om jag nekar till brott?

Hej! Ska på förhör om några dagar för att polisen hittade ca 5g narkotika på mitt rum, om jag nekar att det är mitt kan det då påverka fastighetsägaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras inte specifikt i lag. Det framgår istället av hur polisen och rättsväsendet arbetar, vilket jag ska försöka förklara nedan.

Narkotikabrott

Narkotikabrotten finner vi i Narkotikastrafflagen (NSL). I 1§ NSL framgår brottet narkotikabrott för den som olovligen innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika, vilket kan bli aktuellt i ditt fall. Det finns flera andra grunder som kan leda till ansvar för narkotikabrott i bestämmelsen som du kan läsa. I 3§ NSL framgår grovt narkotikabrott, som kan bli aktuellt beroende på mängden.

När det gäller rekvisitet "innehar", framgår i praxis att det som avses är i princip att någon har narkotikan i sin besittning på så sätt att han eller hon har möjlighet att utöva faktisk rådighet över narkotikan. Det innebär att personen måste veta narkotikan finns, och exempelvis ha möjlighet att på egen hand gå och hämta narkotikan. Att personen själv inte är ägaren till narkotikan, spelar mindre roll för prövningen. Det är detta som åklagaren måste kunna bevisa för att en åtalad ska fällas för brottet.

Vad händer om du nekar?

Att neka till brottet och påstå att du inte är ägaren till narkotikan, kommer inte automatiskt innebära att polisen åtalar fastighetsägaren. För att kunna häkta fastighetsägaren för narkotikabrott krävs minst "skälig misstanke", se 24 kap. 3§ Rättegångsbalken (RB). En sådan misstankegrad kräver att polisen eller åklagaren kan lägga fram någon form av bevisning. Ditt nekande leder inte till att en sådan typ av bevis uppstår. Med andra ord, ditt nekande kommer inte innebära att polisen automatiskt vänder sig till fastighetsägaren och häktar denne.

Polisen har dock en möjlighet att kalla fastighetsägaren till förhör för att fråga denne om hur det ligger till, enligt 23 kap. 6§ RB. Polisen har enligt denna bestämmelse rätt att kalla alla – både misstänkt och icke-misstänkt – till förhör om de antas kunna lämna upplysningar om brottet som utreds. De kan alltså kalla fastighetsägaren till förhör oavsett vad du säger på förhöret.

Det krävs att åklagaren kan styrka brott

För att en person ska fällas för ett brott krävs det att brottet är "styrkt". Det är ett högt beviskrav, som innebär att domstolen ska finna att det "står utom rimligt tvivel" att den åtalade gjort sig skyldig till brottet.

Sammanfattning

För att sammanfatta ska jag inledningsvis säga att det är svårt för mig att förutse hur polisen agerar ifall du nekar till brottet riktat mot dig, framförallt för att jag inte är insatt i detaljerna i ärendet. Det kan innebära att de kallar fastighetsägaren till förhör, eller att de låter bli för att de inte anser att fastighetsägaren sitter på någon information. Det är helt upp till förundersökningsledaren att bestämma vad nästa steg i utredningen ska vara. Polisen kan redan ha planerat att kalla fastighetsägaren till förhör oavsett vad du säger på förhöret. Det är med andra ord svårt för mig att förutse hur polisen agerar.

Jag vill dock lyfta fram att åklagaren måste kunna styrka brottet och vissa hur eventuellt fastighetsägaren "innehaft" narkotikan enligt det jag beskriver tidigare under rubriken "Narkotikabrott" för att fälla denne för brott.

Jag ber om ursäkt ifall svaret känns rörigt, men det är som sagt svårt att veta vilken information polisen sitter på och hur de kommer att agera.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentatorsfältet.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare