Kan min sambo vid en eventuell separation få del av huset som min mamma står på?

Hej! Min flickvän kommer flytta in hos mig och min mamma (radhuset står på mamma). Hon kommer då flytta sin bokföring och all information till oss. Om vi då skulle göra slut eller nått i det hållet, kommer hon kunna ha nått slags ägande av huset? eller att hon skulle kunna påverka nått med huset?

Om tex hennes föräldrar påverkar henne i att göra något dumt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Vid en eventuell separation mellan sambos delar man på sambo egendom. Sambo egendom är bostad och bohag som förvärvats för gemensamt användning enligt 3 § Sambolagen.

Bostaden som din mamma står på kan inte räknas som sambo egendom på grund av två anledningar. För det första har det inte förvärvats för gemensam användning (din sambo flyttar hem till dig och din mamma, alltså har ni bott där tidigare) samt på grund av att bostaden står på din mamma, enligt 5 § Sambolagen krävs det att en av samborna står på bostaden för att den ska kunna räknas som sambo egendom.

Om ni ändå vill vara på den säkra sidan så kan man alltid skriva ett samboavtal och avtala om att sambon inte ska ha någon rätt till bostaden! Detta är dock bara ett tips på en extra säkerhetsåtgärd.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare