Kan min sambo kräva min bil?

Hej! Jag och min sambo ska separera. För några månader sedan köpte vi en bil som skulle bli min. Jag skrev under köpeavtalet hos bilfirman, jag står som ägare och jag betalar försäkringen varje månad.

Han hävdar nu att det är hans bil eftersom att han har lånat pengar av en vän för att köpa bilen. Vännen tog ett privatlån, och min Fd sambo betalar av detta till vännen.

Jag anser att jag har fått bilen som en gåva. Kan han ta tillbaka den?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag förstår det som att du undrar vem som äger bilen och om han kan kräva något av dig.

Din fråga handlar egentligen om vem som är att anse som köpare av bilen enligt allmänna rättsgrundsatser. Det är den som har accepterat ett anbud, alltså den som faktiskt åtar sig att köpa bilen som binds av ett köpeavtal (1 § första stycket avtalslagen). Genom att skriva under avtalet är du alltså köparen och ägare av bilen. Bilfirman kan ju bara kräva dig på pengar så som köpare och inte din sambo, även om det är din sambo som faktiskt betalar. Det sagda innebär att din sambo inte kan kräva tillbaka bilen i egenskap av köpare från bilfirman.

Frågan är då hur man ska se på det faktum att sin sambo har betalat för bilen. Antingen får man se de pengarna som ett lån till dig, ett köp av bilen från dig, ett köp av en andel av bilen eller en gåva. Det är egentligen en tolkningsfråga. Något köp borde det inte vara frågan om, om tanken var att du skulle vara ägare av hela bilen såsom du skriver. För att det ska röra sig om en gåva borde det krävas att viljan hos givaren var att du inte skulle betala tillbaka. Det kan även vara fråga om en villkorad gåva på så sätt att det övergår till ett lån om ni skulle separera. Det är svårt för mig att bedöma. Det är dock viljan vid gåvotillfället som är avgörande, så om han ändrar sig i efterhand har det ingen juridisk betydelse. Svårigheten ligger i att visa hur din sambo tänkte.

Sammanfattningsvis så har din sambo inte rätt att kräva tillbaka bilen, men han kan eventuellt ha rätt att kräva dig på pengar för betalningen. För övrigt utgör inte bilar i sk. samboegendom och ingår därför inte i en bodelning (3 § sambolagen).

Jag hoppas att detta svar hjälper dig!

Lawline RådgivareRådgivare