Kan min sambo få äganderätt till min hund och häst?

Hej,

Jag ska bli sambo och nu ska vi skriva samboavtal. Bör jag göra något tillägg för att min sambo inte ska få äganderätt till min hund eller häst? Båda är införskaffade tidigare och ägs tillsammans med min förälder. Jag vill inte riskera att de kan bli föremål för en bodelning. Har läst att det kan bli de om man har delat kostnader för djuren med sin sambo.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring vad som gäller angående sambors egendom hittar du i sambolagen (SamboL).

Eftersom du och sin sambo ska skriva ett samboavtal kommer det gälla framför reglerna kring bodelning i sambolagen. Du behöver inte lägga till i samboavtalet att din sambo inte ska få äganderätten till din hund eller häst eftersom djur inte kan utgöra samboegendom enligt reglerna i sambolagen.

Hunden och hästen kan inte utgöra samboegendom

Samboegendom är din och din sambos gemensamma bostad och bohag, t.ex. möbler, hushållsmaskiner och annan lös egendom ni har i hemmet, om ni har förvärvat egendomen för gemensam användning. (3 § SamboL)

Djur kan aldrig räknas som bohag, vilket gör det omöjligt för din sambo att kunna anses ha rätt till djuren för att de skulle utgöra samboegendom. Du skriver även i din fråga att båda djuren är införskaffade tidigare och ägs tillsammans med dina föräldrar. Även detta är ett hinder för att din sambo skulle kunna få äganderätt till dina djur. Ingenting som du redan ägde innan du och din sambo flyttar ihop och som ni inte köpt det för er gemensamma användning kan ses som samboegendom. Det utgör istället din enskilda egendom och din sambo kan aldrig få rätt till det.

Du behöver inte göra ett tillägg i samboavtalet

Du behöver alltså inte göra ett tillägg i samboavtalet för att din sambo inte ska få äganderätt till din hund och häst. Men om du känner att du ändå skulle vilja det så kan du självklart göra det ändå!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare