Kan min nya man få vårdnad av mitt barn om jag dör?

Jag har en son från tidigare förhållande. Pappan är ej i skick att ta hand om ett barn. Jag är nyligen förlovad med en nykter å bra man. Om jag skulle råka ut för en grav olycka eller dö. Har min festman rätt att ha kvar sonen då eller blir det den biologiska pappan? Är sonen mer skyddad om vi gifter oss?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en av vårdnadshavarna går bort får den andra vårdnadshavaren ensam vårdnad. Skulle du ha ensam vårdnad av din son kan den biologiska pappan fortfarande få ensam vårdnad vid din död. De biologiska föräldrarna har alltså en förtur till att få vårdnaden av barnet. Vilket betyder att om du och den biologiska pappan har gemensam vårdnad kommer pappan med stor sannolikhet att bli ensam vårdnadshavare vid din död.

Din fästman har en liten chans att bli särskilt förordnad vårdnadshavare. Detta blir aktuellt om den biologiska pappan är olämplig att bli förälder, t ex om han har problem med missbruk. Då skulle det vara troligare att din fästman blir utsedd till särskilt förordnad vårdnadshavare utifrån att det är bäst för barnet.

När domstolar övervägt särskilt förordnad vårdnadshavare har barnets förhållande med personen i fråga varit i fokus. Det kräver i princip att personen som vill ha vårdnaden och inte är biologisk förälder har varit en central del av barnets uppväxt, samt att barnet känner personen som familj. Om ni skulle vara gifta skulle det anses vara mer som en sammanhållen familj än om ni inte skulle vara gifta. Mitt svar är därför att din fästman har en bättre chans att få vårdnaden av sonen om ni är gifta vid din bortgång. Men det kräver fortfarande att den biologiska pappan bedöms som olämplig.

Mer om detta kan du läsa i 6 kap Föräldrabalken, särskilt 9§ i kapitel 6.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare