FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/05/2018

Kan min man kräva att jag ska betala hälften nu när vi ska skilja oss?

Jag och min man ska skiljas.

Vi köpte för ett år sedan ett hus och står på alla lån och papper ihop (såklart eftersom vi är gifta). Vid köpetillfället läste jag på universitetet och gör fortfarande i dagsläget. Jag har alltså i princip ingen inkomst.

Vi har sedan en månad tillbaka bestämt vi ska skiljas men inga papper är påskrivna. Nu när räkningarna skulle betalas sa han att han kräver jag ska betala halva huslånet och halva av allt gemensamt vi har. Vi har en dotter på 1,5 år ihop också.

Kan han kräva detta? Personligt förstår jag men rent juridiskt kan han inte göra såhär väl?

Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken knivig situation, men jag ska hjälpa dig att reda ut vad som gäller. Jag kommer att använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB).

Ni kommer inte att anses skilda förrän om sex månader, i lagens mening

När ni bestämt er för att skiljas, och skrivit på papper om detta, kommer det ta sex månader innan skilsmässan går igenom eftersom att ni har en dotter ihop (5 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att ni i lagens mening kommer att vara gifta i sex månader till - vilket medför att reglerna kring det ekonomiska kommer att utgå från att ni är gifta. Det är när skilsmässan går igenom som ni helt ska stå för er egen försörjning (6 kap. 7 § 1 st ÄktB).

Varje make ska betala efter egen förmåga

Utgångspunkten är egentligen att varje make ska stå för sina egna inkomster, utgifter och skulder (1 kap. 3 § ÄktB), vilket ju hade inneburit att du skulle betala hälften av bolånet om ni står på det 50% var - men det är inte riktigt hela sanningen. Om man talar om det ekonomiska så ska varje make bidra efter sin egen förmåga (6 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att den som tjänar mer (förmodligen din man, eftersom att du är student) också ska betala mer.

Din man kan därför inte kräva att du ska betala hälften av allt nu eftersom att det inte är rimligt om du knappt har någon inkomst som student.

Du har möjlighet att begära bodelning redan när ni skrivit på papper

Om du känner att det finns risk för att det kan bli bråk kring ekonomin rekommenderar jag dig att ansöka om bodelning redan när ni lämnat in papper om skilsmässa (9 kap. 4 § ÄktB). Detta ansöker du om hos tingsrätten där du bor. Då blir ni klara med allt om vem som äger vad och senare då vad som ska betalas. Känner du att det blir ekonomiskt svårt kan du exempelvis ansöka om bostadsbidrag hos Försäkringskassan.

Jag hoppas att allt löser sig för er, du får gärna återkomma om du har någon mer fråga.

Soliga hälsningar i majvärmen,

Clara WågefjellRådgivare