Kan min mamma sälja sin egendom och dela upp betalningen mellan mig och mina syskon som ett arv medan hon fortfarande lever?

Hej

Min mamma har en egendom värd ca 10-15miljon kr i utlandet...min mamma vill sälja egendomen och ge arvet till oss alla barn så att vi barn kan starta eget företag i Sverige!

Min fråga!

Kan hon sälja och dela upp arvet medans hon fortfarande lever? samt kommer vi få betala skatt på arvet?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Visst kan din mamma sälja sin egendom. Det är hennes egen och hon är fri att göra vad hon vill med den. Hon kan också ge dig och dina syskon det hon får som betalning när hon säljer den.

En gåva som förälder räknas som ett förskott på arv om inget annat sägs

Det låter som om din mamma vill att det här ska räknas som ett förskott på arv. Förskott på arv är vad det låter som. Istället för att ni ska vänta på att få egendomen i arv i framtiden, så får ni det nu. Det betyder att när man räknar ut hur mycket arv ni ska få från er mamma i framtiden när hon har avlidit, så räknar man med att ni redan fått en del av det ni har rätt till.

Din mamma behöver inte göra något särskilt för att det ska räknas som ett förskott på arv. När en förälder ger sina barn gåvor utgår man nämligen från att det är ett förskott på arv, så länge föräldern inte säger något annat (ärvdabalken 6 kap. 1 §).

Ni betalar ingen skatt men er mamma kan behöva skatta för försäljningen

Du och dina syskon behöver inte betala skatt för det ni får av er mamma, eftersom vi inte har någon gåvoskatt. Din mamma kan dock behöva betala skatt om hon säljer sin egendom med vinst.

Hennes skatt beror på vilken sorts egendom hon säljer, det beror på om hon är skatteskyldig i Sverige eller i landet där hennes egendom finns och om hon tjänar pengar på försäljningen eller inte. Funderar du på hur din mammas skattesituation ser ut rekommenderar jag dig att ställa en ny fråga med lite mer information om egendomen och din mamma. Ni kan också vända er till en skattejurist som hjälper er att ta reda på vad som gäller.

Upprätta ett gåvobrev!

Eftersom det rör sig om ganska stora summor rekommenderar jag att ni upprättar så kallade gåvobrev. Det är dokument där din mamma skriver att hon ger dig och dina syskon en gåva och specificerar hur stor summa det rör sig om. Det är bra om det finns namn och kontaktuppgifter till din mamma i gåvobrevet och att det finns information om den som tar emot gåvan. Att ha ett gåvobrev minskar risken för konflikter både mellan er och er mamma, och er syskon emellan i framtiden. Frågor om pengar kan alltid leda till mycket olika känslor och då är det bra att ha på papper precis vem som har fått vad när.

Ni kan få hjälp att upprätta gåvobrev via Lawlines digitala avtalsrobot.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare