Kan min fru ta över lånet i skilsmässan?

Min fru och jag ska skiljas. Vi har hus ihop. Båda står på lånet. Hon vill bo kvar i huset. Kan hon helt ta över lånet.

Hon är sjukskriven och har aktivitetsstöd

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I samband med er skilsmässa ska det göras en bodelning. I bodelningen ska allt ert giftorättsgods ingå. Givetvis kan ni låta din fru få bostaden på sin lott och att hon löser ut dig genom att betala dig värdet för din del i bostaden. Finns det lån på bostaden kan det innebära att det inte finns något större värde i bostaden utan att det handlar om att hon ska "ta över lånen".

För ett övertagande av lån krävs att ni är överens med kreditgivaren (er bank). I regel kommer banken att göra en ny kreditprövning av din frus ekonomi för att avgöra om hon har ekonomi för att själv klara lånet. Ett övertagande av lånet är i princip ett nytt lån enligt vanliga regler. Tyvärr kan jag inte svara på om banken kommer att låta henne ta över lånet helt när hon är sjukskriven och har aktivitetsstöd.

Min rekommendation är att ni kontaktar er bank i god tid för att undersöka möjligheterna att din fru står för lånet själv. Behöver ni hjälp med att göra en bodelning är ni varmt välkomna att boka en tid med någon av våra jurister. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per telefon, e-post och Skype; det som passar er bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare