Kan min fru hindra mig från att flytta innan bodelning? Kommer det påverka hur mycket pengar som ska delas vid bodelningen?

Hej!

Jag och min hustru skall skilja oss, hon är dock emot det och kommer inte skriva på. Således får jag stämma henna för att få ut skilsmässa, däremot är inte handlingarna inskickade ännu.

Jag vill flytta ut och hyra en bostad så snart som möjligt, vilket hon motsätter sig.

Kan hon med laglig grund hindra mig från att hyra en bostad i och med att det medför en kostnad?

Den utökade kostnaden kommer inte påverka hur mycket jag betalar av övriga gemensamma utgifter men kommer såklart att påverka hur mycket pengar som ska delas på vid bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen som blir aktuell i ditt fall är Äktenskapsbalken (ÄktB).

Kan din fru hindra dig från att flytta?

Svar nej. Du är fri att bestämma själv var du ska bo under betänketiden, den är 6 mån lång då din fru motsätter sig skilsmässa, 5 kap. 2 § ÄktB. Betänketiden börjar räknas den dagen din fru delges ditt yrkande om äktenskapsskillnad (inte när du säger det utan när domstolen meddelar henne det), 5 kap. 3 § ÄktB.

Kommer dina större utgifter påverka hur mycket pengar som ska delas vid bodelningen?

Svar nej. Hur mycket pengar som ska delas i bodelningen mellan er fastställs den dagen du väcker talan om äktenskapsskillnad i tingsrätten, 9 kap. 2 § ÄktB. Så om du väcker talan den 2 januari och sedan köper en dyr bil den 3 januari så kommer även värdet på den nya bilen vara med i delningen (förutsatt att du inte köpte den med din enskilda egendom som skulle varit undantagen från bodelningen).

Om du exempelvis har ett sparkonto med 100 000kr när du ansöker om äktenskapsskillnad och därefter bor i en lägenhet som du betalar 5000 i månaden för under hela betänketiden (5000x6 mån=30 000 totalt) så ska du fortfarande bidra med 100 000 till bodelningen. Att du lever högre efter ansökan resulterar inte i att det blir mindre pengar att dela i bodelningen eftersom den summan bestäms den dagen du ansöker.

Det samma gäller om du dagen efter ansökan vinner 1 miljon på lotto, det ska inte delas i bodelningen. Hur mycket som ska ingå i bodelningen bestäms utifrån egendomen makarna har den dagen ansökan om äktenskapsskillnaden görs.

Hoppas du fick svar på din fråga!

God fortsättning,

Nora OlofssonRådgivare