Kan min far testamentera bort mer än hälften till sin sambo?

Jag undrar om min fars testamente är riktigt skrivet. 40% till dotter och 60 % till sambo (dom har ingen gemensam ekonomi och hon äger inte huset) Det finns ett dött barn som har två barn men inga av dessa är skrivna i testamentet. Alla likvida medel och övriga tillgångar skall tillfalla sambon. Det finns ett lån på huset. Sambon flyttade in till far, han hade då bott i huset i ca 35 år. Barnbarnen godkänner inte testamentet. Hur gör man nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din far hade två barn, varav ett avlidit och efterlämnat sig två barnbarn till din far. Jag förstår det även som att du är dottern som får 40% enligt testamentet.

Eftersom din fråga rör arv blir ärvdabalkens regler tillämpliga. Som utgångspunkt gäller att den avlidnes barn delar lika på arvet (2 kap. 1 §). Denna del som bröstarvingarna (barn och barnbarn) ska få kallas för arvslott och är vad barnen får om inget testamente har upprättats. Om ett barn har avlidit innan arvlåtaren (din far) följer det av lag att deras barn (barnbarnen) träder i dennes ställe. Vad gäller sambos har dessa ingen lagstadgad arvsrätt, men kan ändå ärva genom att arvlåtaren upprättar ett testamente, vilket din far gjort i detta fall. Det finns dock en viss gräns för hur stor andel av ens tillgångar man får testamentera bort, vilket blir av intresse i din situation.

Får din far testamentera bort så mycket som han gjort i detta fall?

Av lag följer att bröstarvingar till den avlidne har rätt till åtminstone hälften av sin arvslott, oavsett vad ett testamente säger (7 kap. 1 §). Denna del kallas för laglotten. Om ni är två barn är era arvslotter 50% var av kvarlåtenskapen och laglotten 25% var. Kvarlåtenskapen är benämningen på alla tillgångar er far har, kontanter såväl som andra egendomar som hus, båtar, bilar etc. Eventuella skulder som lån på huset betalar dödsboet av innan arvet betalas ut till arvtagarna.

Exempel: Om er far har 10 miljoner på banken och ett hus värderat till 10 miljoner, totalt värde 20 miljoner, utgör din laglott 25% av det värdet, det vill säga 5 miljoner. Barnbarnen, som trätt i sin förälders ställe, ärver tillsammans det som hade blivit det avlidna barnets laglott, även det 25%. De ärver alltså 12,5% var, 2,5 miljoner.

Sammanfattningsvis kan din far som mest testamentera bort hälften av kvarlåtenskapen, eftersom hälften utgör din och de två barnbarnens laglotter. Er fars testamente är alltså inte förenligt med lagen.

Vad händer om en bröstarvinges laglott har blivit kränkt?

Egentligen är det inget som hindrar din far från att testamentera bort mer än hälften, utan det faller på bröstarvingarna att påkalla en jämkning av testamentet för att de ska få ut sin laglott (7 kap. 3 §). I ditt fall inkräktar inte testamentet på din laglott då du får mer än 25%, så du kommer inte kunna påkalla en jämkning. Dock kommer förmodligen barnbarnen vilja jämka testamentet, varpå du och sambon kommer behöva dela med er av era andelar.

Jämkning sker genom att man meddelar testamentstagaren (den som fått arvet) att testamentet kränker ens rätt och att denne ska ge dig din laglott. Om testamentstagaren inte går med på detta behöver man ansöka om stämning hos tingsrätten. Detta måste ske inom sex månader från det att man blivit delgiven testamentet, d.v.s. efter att testamentet har överlämnats (14 kap. 4 §). Detta sker i så fall efter att din far har avlidit. Om barnbarnen inte gör detta inom sex månader blir testamentet gällande, även om det skulle inkräkta på deras laglott.

Vad bör du göra?

Utifrån hur du formulerat frågan får jag intrycket av att din far fortfarande är i livet. Det jag skulle rekommendera är att försöka få han att ändra testamentet, så att ni vid ett framtida arvskifte slipper bråka och eventuellt inleda en process i domstol.

Om din far inte ändrar på testamentet

I det här fallet har din far skrivit att han vill testamentera bort 40% till dig och 60% till sambon. Som jag förklarat har du rätt till 25% och barnbarnen 12,5% var. Testamentet kränker alltså inte din laglott, utan endast barnbarnens. Om vi då förutsätter att barnbarnen kommer vilja jämka testamentet kommer både du och sambon behöva dela med er av era andelar för att barnbarnen ska få sina laglotter. Att jämka innebär enbart att bröstarvingarna ges sina laglotter, inte att testamentet i sig blir ogiltigt. Efter jämkning ska testamentet tolkas och resterande kvarlåtenskap fördelas utefter testators vilja.

Eftersom man ska utgå från testators vilja vid arvsfördelning (11 kap. 1 §) är det min bedömning att det korrekta sättet att dela upp bördan vid en framtida jämkning är att förhållandet mellan din och sambons andelar förblir samma även efter jämkningen. Detta skulle i så fall innebära att du skulle behöva dela med dig av 10% från din andel och din sambo 15% av sin. På så sätt upprätthåller ni det förhållande i arvet som er far avsåg i testamentet, (Före jämkning: 40/60 = 0,667. Efter jämkning, 30/45 = 0.667). Min slutsats är därför att det testamente din far har skrivit nu skulle leda till en fördelning av arvet där du får 30%, barnbarnen 25% och sambon 45%.

Behöver du eller barnbarnen godkänna testamentet?

Avslutningsvis vill jag bara upplysa om att ett testamente blir giltigt om det är skriftligt, undertecknat av två vittnen som är 15 år eller äldre, och är skrivet frivilligt av en myndig person (9 kap. 1 § och 10 kap. 1 §). Att barnbarnen eller du inte skulle godkänna testamentet påverkar alltså inte dess giltighet.

Sammanfattning

Det är inte möjligt att testamentera på det sätt som din far gjort, men det är upp till barnbarnen att påkalla jämkning för att inte testamentet ska bli gällande ändå. Detta måste i så fall göras inom sex månader efter att er far avlidit. Eftersom jag tolkar det som att din far fortfarande lever rekommenderar jag att du förklarar för honom hur rättsläget ser ut och att det vore en bra idé för alla inblandade att skriva ett nytt testamente, då det potentiellt kan leda till osämja bland er testamentstagare i framtiden om han inte gör det.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Joel EngströmRådgivare