Kan min arbetsgivare tvinga mig att ta ut obetald ledighet när företaget stänger under en period?

Om man fått en visstidsanställning med 40 tim i veckan och timlön under en tremånaders period och företaget stänger sin verksamhet i 3 veckor. Har jag rätt att få betald semester då? Eller blir de tre veckorna obetald ledighet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om företaget du arbetar för stänger ned sin verksamhet under din anställningsperiod och inte kan erbjuda dig något annat arbete under tiden har du rätt till betald ledighet under den här perioden. Har du intjänade semesterdagar kan arbetsgivaren i särskilda fall tvinga dig att ta ut dem, men eftersom din anställning bara varar i tre månader har du sannolikt inte tjänat ihop 3 veckors semesterdagar ännu. Den här typen av situation regleras i många fall i kollektivavtal, så om din arbetsgivare är bunden av ett kollektivavtal kan din situation hanteras på ett annat sätt, eftersom reglerna kan avtalas bort.

Arbetsgivaren kan dock aldrig tvinga dig till obetald ledighet, så om du är schemalagd under tiden företaget stänger har du rätt till normal lön under de här veckorna.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare