Kan man upprätta ett skuldebrev bara till ett barn?

Hej!

Min mans föräldrar äger en fastighet. De har två barn varav min man har lagt många timmar och lagt in mycket material i deras fastighet, utan att ta betalt för det. Hans syster har under åren fått mycket ekonomisk hjälp från mina föräldrar, till olika bostäder, körkort etc. Nu börjar de bli äldre och de har börjat fundera på hur det kommer bli. Kan de skriva någon form av revers till min man, då de menar att jag ska få igen de pengar jag investerat i material och för den tid han lagt ner i deras fastighet, då de dör. Hur kan de göra? Hur fungerar det med skatt etc.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att din mans föräldrar kan skriva ett skuldebrev till din man med en summa som motsvarar pengar han har lagt ner i huset. I ert fall skulle jag tro att det är ett enkelt skuldebrev som ska upprättas då jag inte tolkar din fråga som att skuldebrevet ska överlåtas vidare. Tanken med ett enkelt skuldebrev är att det ska vara ställt till en person, alltså din man i det här fallet (3 kap. 26 § skuldebrevslagen). Det som kommer hända vid ett dödsfall är att din man får ut pengarna då men det kommer inte påverka själva fördelningen av arvet. Dessa pengar behöver han inte skatta på, det är enbart om han skulle göra en kapitalvinst som då ska beskattas som en ränteinkomst. Reglerna för att upprätta ett skuldebrev finns i skuldebrevslagen men generellt finns det få formkrav för att det ska ses som ett giltigt skuldebrev men det är fördelaktigt om det är tydligt upprättat.

Det finns också ett alternativ att hans föräldrar skriver ett testamente där det framgår att din man ska erhålla mer pengar än hans syster vid ett dödsfall. De kan aldrig testamentera bort hans syster helt utan hon har alltid rätt att få ut sin laglott, vilket är hälften av arvslotten. En arvslott är det en bröstarvinge skulle ärva om det inte fanns ett testamente.

Jag upprättar ett exempel för bättre förståelse. Om din man och hans syster är de enda barnen och det finns 100 000 kronor i dödsboet är deras arvslotter 50 000 kronor var då de ärver hälften var. Finns det ett testamente har alltså barnen rätt att alltid får ut sin laglott som i det här fallet är 25 000 kronor. Alltså finns det en möjlighet för din mans föräldrar att själva välja hur de vill fördela hälften av arvet, i exemplet är det de 50 000 kronor som är över från laglotterna på 25 000 kronor vardera. De skulle alltså kunna fördela en större summa till din man som kompensation för det material som han har lagt ner på fastigheten. Arv behöver din man inte heller skatta på.

Sammanfattningsvis är både skuldebrev och testamente ett alternativ för att kunna fördela pengar till din man för material han har lagt ner i fastigheten.

Hoppas du känner att du fick svar på dina frågor!

Mathilda WihlborgRådgivare