Kan man tvingas hemlighålla uppsägning?

Har en arbetsgivare rätt att säga upp en anställd och ställa kravet att denne själv inte får kommunicera ut att denne ska sluta och finns tillgänglig för nya uppdrag under hela uppsägningstiden?

Inte ens efter att arbetsgivaren offentliggjort detta.

Arbetsgivaren menar inte bara till bolagets anställda och kunder utan även rent allmänt som exempelvis via LinkedIn för att försöka få nytt arbete.

Arbetsgivaren hotar med att hålla inne återstående lön (arbetsfri uppsägning) om inte den uppsagde tystnar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan är inte uttryckligt reglerad men jag kan med relativ säkerhet säga att det inte är tillåtet att ställa ett sådant krav. Det finns flera argument för denna tolkning.

Först och främst har du en rätt till skälig ledighet under din uppsägningstid just för att söka arbete (LAS 14§). Denna rätt skulle bli meningslös om du inte fick berätta för någon att du sagts upp.

För det andra har du en rätt att få lön och andra förmåner under uppsägningstiden, oavsett om det finns arbete att utföra eller inte (LAS 12§). Din arbetsgivare kan alltså inte hålla inne din lön. Det enda denne kan göra är att - som du säger - arbetsbefria dig, då kan arbetsgivaren hålla inne så mycket som du "uppenbarligen kunde ha förvärvat i annan godtagbar anställning" (LAS 13§). Med "godtagbar anställning" menas att du inte ska behöva ta väsentligt sämre eller tillfälligt anställning. Det är din arbetsgivare som har bevisbördan för att du kunnat haft sådana inkomster.

Skulle din arbetsgivare förverkliga sitt hot har du därför ett väldigt bra case för att ta honom till domstol och det lär bli dyrt för honom då arbetsrättsliga skadestånd ofta uppgår till höga belopp. Min rekommendation är dock att du tar kontakt med det fackförbund som din arbetsgivare har kollektivavtal med om sådant finns eller ditt eget fackförbund om du är medlem i ett sådant. De kommer kunna ge dig mer "hands on" hjälp.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Du är alltid varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare