Kan man testamentera så att arv blir enskild egendom?

Testamente

Vill att arvet blir dotterns enskilda egendom.

Kan det ordnas då jag endast lämnar pengar efter mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Oavsett om du lämnar efter dig arv i form av kapital eller andra tillgångar går det alltid att skriva ett testamente där du förklarar att arvet och egendomen du lämnar efter dig ska utgöra enskild egendom. Det korta svaret på frågan är därmed ja!

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare