Kan man testamentera mer till ena barnet och mindre till andra?

Hej.

Min mamma undrar när hon skriver sitt testamente om hur hon ska tänka vid gåvor av pengar. Vi är 4 barn alla vuxna med familjer. Två sönerna har välbetalda jobb på ca 40-55000kr per månaden medans vi systrar tjänar 20-25000kr per månad. Finns det någon laglig sätt att ändra det efter en viss procent efter vad man har för inkomst? Mammas tankevärld att systrarna har inte samma möjligheter till att spara, renovera osv med sina löner. Så det blir mer rättvist fördelat. Har hon rätten på sin sida?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga berör både testamentsförfarandet samt vilken arvsrätt barnen har och kan kräva. Först redogör jag för vilken arvsrätt som föreligger och därefter hur denna rätt kan regleras genom testamentet och vilka gränser testamentet behöver hålla sig inom. Jag kommer även beröra gåvors effekter, då dem kan ha påverkan på arvsberäkningen.

Barnens legala arvsrätt

Huvudregeln, om inget testamente finns, är den legala arvsordningen och får som följd att den avlidnes barn ärver lika mycket var. I ert fall innebär det att ni ärver ¼ vardera. (2 kap 1 § ärvdabalken). I lagen kallas den avlidnes barn, barnbarn etc för bröstarvingar. Det begreppet för med sig vissa rättigheter som kommer beröras nedan. Sammanfattningsvis ärver ni ¼ vardera enligt arvsrätten

Genom testamente regleras arvsrätten

Genom att upprätta ett testamente kan testatorn reglera vem som ska ärva vad, och då gäller inte den legala arvsordningen längre eller de regler som följer. Detta innebär i praktiken att er mamma kan genom testamente reglera att systrarna ska ärva mer än sönerna.
Det finns en begränsning för testatorn när denne har bröstarvingar. Testatorn får inte testamentera så att en bröstarvinge (ni barn) inte får ut sin laglott. Som jag nämnde ovan har barnen en rätt till arvslott, vilket är en fjärdedel, men genom testamente kan man ärva mindre dock aldrig mindre än laglotten. Laglotten utgör hälften av arvslotten. Detta innebär att när er mamma skriver testamente får testamentet aldrig innebära att någon bröstarvinge får mindre än halva sin fjärdedel, (1/8). (7 kap 1 § ärvdabalken).

Vad får en gåva för konsekvens

Av din fråga kan jag inte avgöra om din mamma gett gåvor, vill ge gåvor eller endast vill ge mer pengar till vissa barn genom testamentet. Jag redogör därför väldigt brett vad man ska tänka på arvsrättsligt när man ger gåvor. Gåvor från förälder till sitt barn presumeras vara ett förskott på arv om inget annat har angetts (6 kap 1 § ärvdabalken). Det är därmed möjligt för en förälder att ge en gåva till sitt barn utan att det ska utgöra ett förskott på arv, förutsättningen är dock att denna avsikt framgår vid gåvotillfället. Det finns inget krav på att det ska ske skriftligt, men det är ändå att rekommendera att det görs skriftligt ur bevishänseende. Finns det inget som tyder på att föräldern angivit en vilja att det INTE ska utgöra förskott på arv så anses gåvan vara ett förskott. Är det ett förskott kommer det avräknas vid arvsberäkningen och gåvomottagaren får i praktiken i slutändan inte mer än någon annan bröstarvinge.

Mitt råd till dig

Om er mamma vill ge gåvor under sin i livstid är det viktigt att ni dokumenterar med underskrift att gåvan INTE ska vara förskott av arv för att det inte ska dras av vid beräkningen. Hon kan testamentera att systrarna ska ärva mer än bröderna, dock inte mindre än deras laglott.

Det finns inga formaliakrav på vad testamentet måste innehålla, däremot finns det ett krav att testamentet ska gå att räkna ut. För att vara på säkra sidan råder jag er mor att testamentera procentuellt hur hon vill arvet ska fördelas. Dock inte baserat på inkomst då det kan bli en tolkningsfråga (ska semester ingå, ska föräldrarledighet värderas etc?). Ni har genom arvsordningen rätt till 25% och hon får inte testamentera så att någon får mindre än hälften av 25 %. Sammanfattningsvis hindrar inget att hon testamenterar att två barn ska ärva 30 % vardera och de andra två 20 %, eller att två ärver 15 % vardera och de andra två ärver 35 %, etc. För att vara på säkra sidan och att testamentet ska vara så tydligt som möjligt för att minimera möjligheten att klandertala (anmäla testamentet felaktigt) råder jag att hon testamenterar procentuellt på hela hennes förmögenhet.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare