Kan man testamentera bort sina biologiska barn?

Hej! jag undrar över om:

- Kan man testamentera bort sina biologiska barn om man har särkullbarn med sin sambo?

Om inte vart går arvet?

- Kan hans gamla fru kräva någon del av testamentet?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det går inte att testamentera bort sina biologiska barn utan de har alltid rätt till arv. Bortsett från barnens arvsrätt så kommer arvet att fördelas enligt testamentet. Vidare kan sambons exfrun inte kräva någon del av testamentet utan det är endast särkullbarnet som har rätt till arv.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare