Kan man testamentera bort makesarv?

Min fru har lämnat in om äktenskapsskillnad. Hon har inom ett år förlorat båda sina föräldrar. Nu vet jag att pappan som gick bort sist testamenterade pengarna som enskild egendom till min fru. Men efter hennes mamma upprättades aldrig något testamente. Förstår att pengarna gick till hennes pappa som fortfarande var i livet. Det jag undrar är om han i sin tur kan ge bort eller skriva testamente som rör hans avlidnes frus pengar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar din fråga undrar du om en make kan ge eller testamentera bort det som denna ärvt i form av makesarv. Eftersom din fråga rör arv kommer jag använda mig av Ärvdabalken (ÄB) när jag besvarar frågan.

Vilka möjligheter har den efterlevande maken att ge bort makesarvet?

Den enda begränsningen som finns gällande det en make har ärvt i form av makesarv är att denne inte får testamentera bort det utan att det ska följa den lagstadgade arvsordningen utifrån den först avlidne maken (3 kap 2 § första stycket ÄB)

Den efterlevande maken får således ge bort det den ärvt i form av gåvor då den fortfarande hade varit i livet men att detta kan ogiltigförklaras eller att det kan uppstå ersättningsskydlighet förutsatt att gåvorna som gjort är till nackdel för dem som skulle ärva den först avlidne maken (3 kap 3 § första stycket ÄB)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare